let summende fornemmelse fra metaldele på el-udstyr

Jeg har en elektronisk opstrengningsmaskine, som giver en let brummende fornmemmelse i fingrene, når den er tændt. Det er en meget svag summen, men der er umiskendeligt forskel på om stikket er ude eller i.

Betyder dette noget? Kan det evt. skyldes manglende jord?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er fordi den ikke er forbundet til jord, og når den bliver det kan det tænkes den slår sikringerne, for det er hvad vi  førhen kaldte overgang i maskineriet.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af sælbyggårn på 03 aug 2010 12:37
Er det farligt?

Ja, så længe det er ukendt hvorfor der er en overgang / lækstrøm fra maskinen vil jeg karaktesire den som farlig.
Overgangen kan enten skyldes en fejl/vand/fugt i maskine, og en HFI/HPFI som ikke er virksom eller fejlstrømmen endnu ikke har nået en størrelse som tripper relæet.

Omvendt kan den f.eks også stamme fra støjfilter, som også kendes fra en computer, hvor man kan opleve 110V på kabinettet hvis denne ikke er jordet, i det tilfælde er det ikke farlig for personer, men blot ubehageligt..

Løsningen er at få maskinen jordet, og i samme omgang kontrollere at din elinstallation er beskyttet med virksom HFI/HPFI fejlstrømsafbryder.

Hej. Hvis der er overgang i maskinen ville den slå HFIen selvom der ikke er jord på.

Men det lyder mere som om det er en brummen/ snurrende fornemmelse pga. den måde maskine køre på, en hårtrimmer der er slidt kan helt ryste til sidst.

Den maskine du bruger hvad laver/ gør den?

jbk

Det kan nogle gange hjælpe at vende stikket om... det er ikke fis... går ud fra at det er fordi fasen så kommer på en anden leder
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det er fordi du bytter rundt på fase og nul. Der sidder nok en støj kondensator som brokker sig hvis du vender stikket forkert.
Prøv at skifte stikproppen ud til en med jord og se om det gør en forskel, jem og fix eller harald nyborg har dem til billige penge.
husk at montere den blå hvor der står 0.

jbk

Nu har jeg fundet ud af, at min jordforbindelse i hele installationen ikke er god nok. Så den får jeg lige fixet, - tak for hjælpen allesammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis