fyrrum tæt på skel.

afstand til nabo fra skorsten i fyrrum?
hvad for en type kedel skal man helst bruge til et hus på 150m2når man fyrer med træ/kul/koks
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når du både vil fyre med koks , kul og træ skal du vælge en støbejerns kedel da en pladejerns kedel ikke kan holde til kul og koks det er også en fore del at du kan fyre under 50 grader med en støbejerns kedel det kan en pladejerns kedel ikke stå for i længden.
Jeg har selv to støbejerns kedler af mærket salamander som købes biligt over alt og du bestemer selv størelsen da denne kedel er bygget sammen af flere plader så hvis den er for stor eller for lille fjerner eller tilføjer du bare plader.
En god ide er at tilføje en plade varmevæksler den udnytter varmen med ca 30% ekstra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej bjarnep.
Du spørger om afstand fra skorsten til skel, hvor har du dit fyrrum ???? udhus eller i beboelse, beboelsen skal altid være 2,5 m. fra skel.
I dag har skorstene ingen regler for hvor højde de skal være, men en god fingerregel, toppen af skorstenspiben skal mindst være over tagrygningen.
Min erfaring når det gælder noget med åben ild er, når man skal opføre ny skorsten og fyrrum er det bedste at henvende sig til den lokale skorstensfejer og lav skorstenen/ildstedet efter hans henvisninger. "det er skorstensfejeren som skal syne ildstedet/skorstenen"
Angående brændselskedel, hvis du ønsker at fyre med fast brændsel og dit hus er 150 m² skal du bruge en kedel "støbejern" med en effekt på omk. 17-20 kwh.

------------------
Poul Erik

PE

Må man flytte sit oliefyr til et eksisterende udhus hvor fyret vil stå nærmere skel end 2,5 m. ?

Man kan osse spørge sig selv: "Hvad vil jeg selv sige, hvis naboen stiller en skorsten i skellet"?


Venlig hilsen
Knud

Som pec skriver er kravet for skorstene min 2,5 meter fra skel.

Der er klare regler, også for skorstene, bygningsreglementet henviser til DS/EN 1443

Her er link til Bolius, med beskrivelse, Love og regler om Skorstene

https://www.bolius.dk/love-og-regler-om-skorstene-19159/

Annonce

Er der ikke noget med at det om relativ kort tid bliver forbudt at fyre med kul og koks, og der er krav til kedel - mener den skal være typegodkendt? Skorstensfejeren må kunne give dig svarene.


Søren O

Skorstene skal ikke kun overholder 2,5 meter fra skel. Den er en del af boligen og skal herfor også overholder højdegrænseplanet. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis