Skorsten vs. regn

Hej alle

Vi har netop købt hus og naturligvis trænger en masse spørgsmål sig på. Vi har en skorsten med isokern, men undrer mig over hvordan regnen holdes ude? Jeg har set at mine naboer har en "dims" øverst på skorstenen som tager den værste regn.

Vi har konstateret en del løbesod der trænger ud gennem væggen ved skorstenen når der kommer lidt fugt. Fugten skyldes nok nogle utætte fuger som jeg skal have ordnet, men kan noget af det også komme fra regn direkte ned i skorstenen?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er forsvindende lidt vand der kommer ind i skorstenen fra oven.
Men det er nok en god ide at omfuge skorstenen. Og ved samme lejlighed lægge en hat på.
Men det skal laves rigtig. Dels så der er renseadgang og dels så der ikke kan løbe vand ned i røghullet og at murværket afdækkes godt. Så det kan holde i mange år.
Fordi det er rigtig træls at hoppe rundt deroppe.
Men åbningen er måske kun 25x25 cm. Eller 0,0625 m2. Hvis der falder f.eks. 20 mm svarer det til 1,25 l. Hvis jeg ikke tager fejl.
Og ja, det løber jo ned af siderne bla. Og det gavner jo ikke mht. løbesod.
Men du skal undersøge om der f.eks osse er utætheder ved inddækningen mod taget. Eller om din skorstensfejer har en god forklaring på løbesoden.
Når det virkelig pisser ned... for at sige det på godt dansk, ja så får man regn i skorstenen.
Det løber ned af indersiden, ender i bunden af oven, løber ud af bunden og ned af siderne på bunden.

Det rustvand der ligger på klinkerne under ovnen, suger man så op med noget køkkenrulle... og så er den ikke længere.

Min brændeovn er med "låg" på skorstenen, den bliver passet som den skal, men ved bestemte vindretninger og sjask regn, er der ikke noget at gøre.

Det sker hos os 1-2 gange om året.... og bl.a. i sidste uge var det galt.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi har også problemer med løbesod, men hvad jeg har kunne læse mig frem til, vil løbe soden ikke kommer/udvikle sig mere, når der er sat en iso-kern i skorstenen.

Man skal bare være opmærksom på at selv om det ikke udvikler sig, hvis man vil male eller ligende, skal der gøres en seriøs indsats for at stoppe soden, typisk med flere gange spærre grunder eller isolations lak.
Annonce
Løbesoden er stoppet når skorstenen har fået iso-kern.

Det bedste råd inden du går i gang er at konsultere din skorstensfejer. Sammen med ham kan du gennemgå skorstenen og tale om hvordan du forventer at bruge skorstenen i fremtiden.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


hvis du har en isokern og du har udtrængende løbesod, er den måske revnet et par steder. Løbesod kan nu også komme ved forkert brændsel. Vådt træ og diverse papkasser og mælkekartoner er ikke befordrende. Regn ned i aftrækshullet betyder ikke noget. Men den løbesod kan v ære vanskelig at komme af med - nogen har været nødt til at hugge puds af for at kunne male igen. Men check isokernen for utætheder.

 

Som jeg forstår det er det en isokernindsats i en eksisterende skorsten.
Der er vel ikke noget ivejen for at isokerndelen er i fineste stand.
Men at der er løbesod i i den gamle skorsten. Som bla. "aktiveres" af indtrængende fugt.
Men som det siges: Undersøgelser må der til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også