Ildfast beton

Hej

Jeg har planer om at lave en udendørs bageovn. Nederst vil jeg lave et brændkammer hvorfra nogle røgkanaler varmer selve bagerummet op. Jeg vil selv støbe ovnen i betonelementer. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg sikre at betonen bliver ildfast. Det vil være lidt ærgerligt hvis den flækker første gang jeg fyrer op i den.

Er der nogen herinde der ved hvordan man laver ildfast beton?

Mvh
Leif
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ildfast beton er ikke noget du selv kan blande, det normale er at udmure brændkammeret med ildfaste mursten og bruge en specialmørtel.
Grunden til at jeg vil bruge betonelementer er at den gerne skulle være flytbar. Hvis jeg murer den op kan den ikke flyttes.

Jeg har før set en grillplads i beton, bl.a. i frilandshaven, men om de blot bruger moler-sten i bunden ved jeg ikke.
Skrevet af LG_67 på 03 aug 2010 10:04
Grunden til at jeg vil bruge betonelementer er at den gerne skulle være flytbar.

Når man læser din beskrivelse af opgaven øverst "brændkammer, varmekanaler, bagekammer", tror jeg du vil få mere end almindelig svært ved at finde betonelementer, der bare kan stables oven på hinanden uden fugning eller lignende.

Og skulle det lykkes vil mængden af elementer under alle omstændigheder have et sådant omfang, at flytbar vil involvere en trillebør og nogen tid.

Hvis ikke du vil mure, var det så ikke en ide, at køre over til Onkel Harald og købe en af de udtrækkelige grill, der både kan bruges som almindelig grill, rygeovn og bageovn. Den er flytbar, fylder ikke mere end en alm kuglegrill sammenklappet og koster vist kun omkring en plovmand.
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis