bremser

nu er bremser ikke lige min stærkeste side.

det er skivebremser på bilen hele vejen rundt.
men har det problem, at når jeg bremser (uanset fart) så hakker den ret voldsomt, og rattet ryster. kører jeg meget langsomt, bremser den ligesom i intervaller. brems 0 brems 0 osv.

 tænkte på om det var foran eller bagpå. så derfor trækker jeg håndbremsen mens jeg kører, og så er det den ryster og det.

min konklusion er, at det er skæve skiver bagpå, men er jeg helt ude i hampen ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til at være en fornuftig udlægning.
Men hvorfor er skiverne blevet skæve?
Er det fordi hånd- eller driftsbremsen hænger og derved overopheder skiverne, så de kaster sig.
Det kan også være dine bagaksler eller nav, der er skæve.
Normalt er det de forreste skiver, der præsterer de største unoder af denne art. Derfor mine bekymringer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu er nettop bremserne, jo en ret vital del, af bilens sikkerhed.
Så du bør efterse hele bremsesystemet, så du sikre at calibrene fungere som de skal, og at håndbremsen også fungere/ikke hænger
Det kan jo også være at dine bremseklodser er ved at være slidt ned, og er der rust og belægning på skiverne,eller de er skæve, skal de udskiftes/afdrejes.

mvh jens
Selvom du har skivebremser på baghjul, kan der godt være en tromle indeni til håndbremsen.
Men ja, det lyder som om dine skiver er blevet skæve.
Det sker med tiden, men årsagen kan være at bremseklodserne klemmer på den hele tiden af en eller anden årsag.
Bremseklodser eller caliperen/stempel hænger, bremseslanger skal skiftes, reduktionsventil til baghjul hænger, rust under skiven.

Hvis rattet ryster har du det samme problem foran. Du kan måske få drejet dine skiver eller købe nye + klodser.

der er rigeligt med belægning på klodser.

har haft hjulet af, og kan se, at i venstre side bagpå, slides skiven fint, men i højre side slides den kun helt nede ved nav.
dvs. den slides max 5 cm, resten er bare rustet til.
tænker jeg skifter skiver + klodser, samt tjekker caliper i begge sider.

men kan den måde den slides på have noget med det hele at gøre ?

DLG - er du sikker på det også er foran, da jeg som skrevet oplever det hvis jeg trækker håndbremsen ?

Hvis rattet ryster når du træder på bremsen, så er der noget galt foran.
Hvis du trækker håndbremsen og bilen ryster så er det bagbremsen.
Jeg tror ikke skæve skiver bagpå kan få rattet til at ryste, men jeg ved ikke hvordan du oplever det.

Du kan rolig starte med bagbremsen og hvis det ikke hjælper så ved du hvad der skal til:-)

Hvis der er ligesom "forkromede clips" selve klodsen glider på, kan det være en ide at tage dem af og rense nedenunder. Der kommer ofte rust og møg som løfter de clips, som så klemmer på selve klodsen, så den ikke kan glide ordentlig.
Så når du monterer nye klodser så check om de kan glide.
Hvis du kun har en stempel i din caliper, så skal hele caliperen også kunne glide på et par stænger. Den sider nemelig ofte fast på mange biler.
Hvis du tager en stor papegøje tang og preser på stempel, skal den kunne trykkes ind. HVis det er en Mitsubishi, skal du dreje stempler ind. Hvis den ikke kan det så er det muligvis slanger der skal skiftes. Du skal aligevel presse stempler ind, ellers er der ikke plads til nye klodser. Når du er færdig så HUSK at træde på bremsen et par gange til du mærker modstand, så stempler kommer ud til klodserne igen, ellers kan bilen ikke bremse.
Annonce
Hvilken bil drejer det sig om?

mvh jens

det er en Peugeot 306 xs 1,8 1999.

på baggrund af det i skriver, tror jeg nu også det er foran den er skæve.

så tror jeg i første omgang skifter skiver + klodser foarn, og lige ser til dem bagpå om de er ok, og eller må de skiftes i samme omgang

tak for den hurtige hjælp

Stumperne er så billige at det er spild af tid at sætte det gamle på igen.
René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis