emhætte i lejlighed

Hej

Bor i en lejlighed på 1. sal. Ejendommen har 5 etager. Jeg skal etablere emhætte i køkkenet, som ikke er så stort. Udluftskanalen går op igennem hele ejendommen. For at tilslutte emhætten til kanalen, kræves min. 2 knæk. Hvis jeg skal placere emhætten optimalt, bliver der 4 knæk. Er det ok med 2 eller 4 knæk? Og hvor stor sugeevne skal min emhætte ha', når vi også tager højde for, at jeg bor på 1. sal, og ejendommen har 5 etager? Køkkenet er 8 m2 dvs. 20 m3.

Hilsen Maria
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke for at komme med løftede pegefingre, men normalt er det ikke tilladt at tilslutte en emhætte til aftræks kanalen, dette er fordi der sætter sig stege fedt i kanalerne, og i nogen tilfælde vil lugten kunne trækker ind i de andre lejligheder.
Så hvis du ikke vil risikere og komme i problemer, bør du lige checke med bolig foreningen.

med hensyn til emhætten ville jeg gå efter en kraftig model, og med hensyn til knæk på røret, ville jeg vælge og lave det med spiro rør, for at mindske støjen. tror ikke at 2 eller 4 knæk er problemet, nok mere at luften skal 5 etager op.
Du skal nok lige finde ud af om der ikke sidder en tagventilator (eller hvad den nu hedder) og trækker fra alle emhætter i hele ejendommen!!
Det er meget brugt i etageejendomme at der sidder en ventilator på taget. Derved kan du ikke skubbe mados og lugt ind til dine overboer.
Emhætterne er så forsynet med et spjæld der åbner og lukker, når du tænder.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Har fået lov af foreningen. Og der er ingen ventilator på taget. Så jeg tænkte bare om der var en tommelfingerregel for hvad sugestyrken skal være i forhold til længden på kanalen og antal knæk? Jeg har hørt at 1 knæk svarer til 1,5 meter. Og jeg har også læst, at man normalt beregner sugestyrken i forhold til størrelsen af køkkenet. Men i vores tilfælde er køkkenet ikke så stort, hvorimod der er langt til kanalens udmunding (og op til 4 knæk)....
Jeg har 3 knæk på min udsugning, men det er med suger oppe på taget. Det fungerer perfekt, men kan måske ikke sammenlignes med dit anlæg.

Vil du ikke love, at give os en beretning om naboreaktionerne, første gang du laver en heftig kålret, efter iinstallationen??

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror foreningen kommer til at fortryde deres ja til dig.
Umiddelbart kan en motor i en 'standard-emhætte' næppe skubbe luften 4 knæk (2) + rør + 4 etager + tag op med mindre røret er så godt isoleret at luften ikke taber temperatur på vejen. Luften bliver jo tungere i takt med at den køles ned og jo tættere den er på omgivelsestemperaturen desto større chance er der for at 'luftsøjlen' går i stå inden udblæsning.
Derved skubbes den ind f.eks. hos din overbo... altså med mindre der er ført 5 separate aftrækskanaler op, så er det kun dig selv, der oplever at den ikke virker.
Find hellere en recirkuleringsemhætte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis