Stiga Park Pro 16 - startproblem

Hejsan,
Endnu engang er jeg kørt ind i for højt græs og klippebordet slår fra. Min fejl! Problemet er at efter et par startforsøg, hvor klippebordet igen slår fra fordi jeg ikke helt er kommet ud af det høje græs, kan maskinen nu slet ikke starte. Hverken klippebord eller motor. Der er strøm på batteriet og ingen sikringer er gået.
Sidst Jeg havde problemet kom den på værksted - det kostede 5000  og jeg fik egentlig ingen god forklaring.
Nogen af jer gode folk der kan hjælpe?
Mvh Berit

Berit

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se dit problem med at køre den ind i for højt græs, ligger nok i at du glemmer en ret vigtig ting. motoren skal kører med fuld gas og fremtrækket / Kørslen på langsomste hastighed.
Og ja når den så har sat sig, skyldes det at den er pakket helt til nede ved knivene. Så skal du ikke forsøge at starte den igen før du har fjernet den græsklump der sidder viklet omkring akselen / akserlerne, altså så stop motoren kravl ned af maskinen og træk den fri med håndkraft, og så bare ned på alle fire og grave græs ud under skjoldet med klør fem. ALDRIG når motoren er igang. Det er iøvrigt en gylden regel at jo hurtigere knivene roterer jo finere klipper den din plæne.
Syntes du den larmer for meget, så anskaf dig et rigtigt høreværn.

V.h.  Håndværkeren
Kører altid med fuld gas og snegler mig afsted i højt græs, men det gik galt alligevel. Kører altid med høreværn og hører skøn musik i min MP3 - det tager 3-4 timer at slå min plæne, så tiden skal jo gå med noget! Græsset er fjernet, men problemet er ikke væk.
Iøvrigt tak for hurtigt svar.

Berit

3-4 timer med en Stiga park pro, så må du da have flere hektar græs?

Hvis den er med bioklip, er den ikke velegnet til højt græs, det har jeg på min Stiga, hvis jeg skal slå noget højt græs køre jeg med skærebordet løftet op, så klipper den det af i ca 5 cm højde.
Sørg for at knivene er skarpe, ellers dur det ikke...
Det er med stor sansynlighed, en af dine sikkerhedskontakter, der ikke er aktiveret.
Du skal vel koble ud, klipperen skal være slået fra, den skal stå i frigear, du skal sidde på sædet.

Har du elektrisk indkobling af skærbordet? Så kender jeg ikke lige funktionen, af det, hvis der er en fejl.

mvh jens
Hej Jens,
ja jeg har ca 15000 m2! Jeg er helt klar på, at det med bioklip ikke er smart når græsset er højt. Plejer også at løfte bordet, som iøvrigt har elektrisk indkobling. I øjeblikket virker det nu ikke fordi kontakten er røget ind i klipperen og er flået af. Værkstedet havde ikke sat stikket ordentligt fast og iøvrig heller ikke kvajlet ledningen op, så nu kunne den altså nå ind i rotorerne. Surt show! Iøvrigt er knivene helt skarpe. Har lige fået dem slebet, på det berømte værksted.
Jeg kobler ud, klipperen er slået fra, der er ikke noget frigear og jeg sidder tungt i sædet! Alligevel sker der ikke en dyt!
Det er altså ikke det der er problemet.
Sikkerhedskontakter lyder rigtigt, men jeg ved bare ikke lige hvor jeg skal kigge.
Mvh

Berit

Sikkerheds kontakten sidder som regel lige der hvor sædet er hængslet på underdelen. Hvis dit sæde kan vippes op / Frem kan du komme til den, det er en møgkontakt for der skal ikke meget til før den går i udu ! Jeg har været under min og fjernet den ene ledning, det er nemlig en korsslutnings kontakt. Men er der børn der kører med din, er det nok ikke så smart at pille den fra.
Annonce
Kan det ikke være den kontakt/ledning  som har været i klipperen, fejlen kan jo sagtens være opstået efterfølgende.

Ja de sikkerhedskontakter kan være svære at hitte, den under sæder er nem nok, men de andre er bedre gemt.

mvh jens
Jeg tror ikke det er det stik, som har været i klipperen der er problemet, jeg har haft problemet før en gang eller to, hvor værkstedet reparerede det, men som sagt uden at forklare hvad de gjorde.
Andre der ved om der er andre sikkerhedsanordninger end den under sædet?
Jeg bliver træt af at tænke på hvor besværligt græsslåning kan blive hvis ikke snart det bliver slået.

Berit

På min Stiga, sider der kontakter under sædet, på koblingen (under maskinen) på "frigearet" (sidder ved gearstangen) samt ved tilkoblingen til knivene, den kan jeg ikke huske hvor sidder.
Min er med manuel gear, og tilkobling af knive...

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis