Sidste finish efter nye vinduer (listemontering - how to?)

Hej, Jeg har fået nye vinduer og der mangler lidt sidste finish, som jeg helt kan gennemskue hvordan jeg bedst løser. Der er to steder: #1 (kobberrør på billedet): Her er der mursten på den ene væg. Jeg kan ikke helt finde ud af om man skal sætte en liste på og hvordan man i givet fald skal sætte den fast? Mureren ville ikke lave det, da han mente, at stykket var for bredt. #2: Der er en gipsvæg på den ene side. igen er jeg ude i at overveje en liste, men hvordan skal den sættes fast? Humlen er, at der ikke er noget bagved "hullet", som man kunne skrue listen fast i. (har opgivet at sætte billeder ind -sidder på en mac. Kan ikke klikke billederne ind ind i teksten , ej helelr smileys)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sokr@tez

Hej

Går ud fra at det er lysningerne indvendigt der er problemet med at montere.

Hvis jeg er på sporet er der nogle klik-lister (plast-vinduer) som sættes på inden montering af vinduet i hullet, i disse lister er der en not i som lysningen sættes ind i hele vejen rundt.

Bundstykket:
Skal du bruge en vindues plade af en slags som som regel er noget tykkere en de andre tre sider af dine vinduer.

Top og sider kan laves af forskellige materialer afhængig af om de skal males med dækkende maling hvis det er tilfældet kan du bruge f.eks. mdf plader eks. 12 mm som tilpasses klikk listens not. ca. 10 mm

Så er det med at få disse plader sat fast i vage og lod, & vinkel i forhold til hinanden (klodses op i bunden og topppen) med kiler og afstands klodser.sluttelig kan du montere en form for gericth der afslutter.

I træ vinduer er der i de allerfleste tilfælde en not i karmen hele vejen rundt( hvis ikke andet er bestilt) som lysningen sættes fast i, som først nævnt.

Nogen vælger at pudse vindues lysningen op til vinduet og male/tapetsere, der er mange måder at gøre det på alt efter smag og behag.

Håber mit svar er til at forstå

Ellers må du spørge igen, måske med uddybende forklaring hvori problemet består, det er ikke så vanskeligt når det er prøvet en enkelt gang.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Til gips-lysninger fåes en U-liste der påskrues vinduet - efter montage af gipsen spartles der.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også