Volvo MD 2030 går ud..!

Min 2030 diesel motor er begyndt at gå helt ned i omdrejninger fra f. eks 2000 til 500, stå og hoppe nogle sekunder, og så gå op igen på 2000... dette gentager sig efterhånden hyppigere, og er nu nede på omkring hver 5. min. hvis jeg kun sejler med ca. 1400 omdrejninger sker det væsentligt sjældnere. Forfilter og brændstof filter er lige blevet skiftet, de var helt rene. Der er ikke vand i olien, og 2030 kan selv lufte ud. Der kommer olie op til indsprøjtningen.. jeg tænker det måske kan være; falsk luft... ødelagt brændstofpumpe..? Håber virkelig på hjælpe her.. er på herrens mark midt i sommerferien!! Motor; Volvo penta 2030 fra år 2004, ca. 630 timer.

Mange hilsner
Polite
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er din tankudluftning i orden?

Har du søgt efter utætheder i sugeledningen, som kan give falsk luft.
Evt hvis du har en oliefyr, og det er koblet ind på sugeledning, kan de give problemer.

mvh jens

Hej Jens
Ja, udluftningen er ok, og oliefyret har sit eget sugerør, så det kan næppe være det.
Jeg har ikke undersøgt for falsk luft i sugeledningen..! har du et forslag til fremgangsmåde, eller er det bare visuelt?
Der er vist ingen tvivl om at det må være brændstoffet der bliver forhindret i at nå frem.

Mange hilsner
Polite
 
Det er måske bemærkelsesværdigt at den let kan kører på 1400 omdrejninger, uden at gå ud..
Hvis problemet er falsk luft, skulle det vel dukke op, uanset omdrejninger..?

Mange hilsner
Polite
 
Jeg har oplevet en Mercedes minibus der næsten ikke kunne starter. Når først den var i gang var der ingen problemer. Det var et lille hul i fødeslangen fra tanken.
Hvis det ikke er et hul, men en dårlig samling så er det kun når motoren suger nok den kan suge luft ind. Altså når der er nok undertryk i slangen.
Bedst var det jo hvis du havde en gennemsigtig slange så tæt på motoren som muligt, så kunne de se luftboblerne hvis det er det.
Jeg ved ikke om du har et luftfilter. Hvis det er stoppet kan den jo heller ikke få luft nok.
Hvis der sidder et lille filter i tanken der er rimeligt stoppet vil den jo også lave mere undertryk når motoren arbejder meget.
Du skal jo tænke på at fra 1400 omd til 2000 omd. stiger brændstofforbruget virkeligt meget...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Grandoldman; Ja, jeg er ved nå den overbevisning at det er en utæthed i fødesytemet. Jeg har i dag kunne konstatere at den tager luft ind, et sted fra. efter den har kørt ca. 5 min, og begynder at gå ud, slukker jeg på normal vis. Så skruer jeg udluftningsskruen af (nr. 15 på fig) og kan pumpe ca. en halv til en hel dl. diesel ind, før filterkammeret er fyldt op igen, og dette gentager sig! Jeg formoder at hvis den skal tage luft ind, er det mest naturligt hvis dette sted er højere end motorpumpen.. eller tager jeg fejl. i min båd er der en "nødhane" som jeg kan lukke dieseltilførselen på - den er under mistanke. Så har jeg vand og forfilter på, men dette er under pumpe niveau, men en mulighed. dernæst kan det måsek også være selvemotorpumpen...!? Min undren er; hvis den tager luft ind, burde der så ikke også komme lidt diesel ud...?

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Nu er jeg ikke et geni ud i din installation af motor Men det lyder som om det er sket efter du har skiftet div filtre???
Jeg ville tjekke pakninger og samlinger i hvad du lige har haft skilt ad.
Hvis du har et spændbånd der ikke sidder rigtigt, en samling der ikke er skruet ordenligt sammen og sådan kan utætheden være så lille at den kun er der når der er undertryk i fødelinien..
Over eller under motor er lige meget.
Jeg har oplevet et oliefyr i en bil hele tiden genstarter. Der var et dårligt spændbånd synderen. Jeg har også oplevet en stor O-ring på et brændstoffilter som sad lidt skævt og så fik den luft der.
Jeg ville overveje om jeg kunne lave tryk på slangen.. evt. med en ventil og en pumpe, så kan du være heldig og se hvor det siver.
Ellers - hvad er der sket siden den virkede og nu den ikke virker..?? Hvad er der pillet ved, skubbet til eller monteret som kan have indflydelse på fødelinjen??
Er der et grovfilter i tanke du kan få adgang til og rense.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, historikken har jeg også tænkt over, og det er muligt at det er mit forfilter som ikke er tæt.. jeg har nu ellers netop haft det ude for et par dage siden, og var omhyggelig med samling af det!

Jeg har haft sugeslangen oppe af tanken, og der er ikke noget filter på selve slangen eller tanken.
Jeg har gået alle bespændinger efter, og monteret ekstra spændebånd!
De fleste samlinger på fødesytemet er presset på fra montering - dvs uden spændebånd.
Båden, en bavaria fra 2004 har plast tank, og er jo ikke så gammel så kablerne skulle være mørnet.
Det med pumpen du forslår, kunne være en løsning, og ellers må jeg skille hele systemet ad.
Jeg kunne måske prøve med fødeslange direkte fra tanken til motoren!?

Tak for hjælpen so far - jeg vender tilbage i morgen - forhåbentlig med forklaringen

Mange hilsner
Polite
 
Så tror jeg den er lavet.
Jeg skiftetde alt og samlede hele systemet en gang til med nye pakninger og filtre - meget omhyggeligt - men samme resultat, den sugede luft ind og gik ud.
Så satte jeg en ny sugeslange direkte i en dunk med hel ren diesel, og ingen problemer. Det første jeg efterfølgende kørte fødesystemet udenom, var en nødhane som var placeret lige efter tanken, og det viste sig at være den eller nogle af dens prefabrikerede slange samlinger - det var der den trak falsk luft, uden at man kunne se det eller at der var lugt eller spor af diesel.

Jeg tror jeg ville eliminere de prefabrikerede slangesamlinger på for/vandfiltret - har større tiltro til spændebånd!
Tak for hjælpen

Mange hilsner
Polite
 
Dejligt det ikke var værre

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis