Idé: Transformere til halogen i spareskinne?

Hej
Kan dette virke?
Jeg har 6 transformere til halogen-loftlys i huset samlet oppe i min skunk. Hvis jeg sætter dem i en el-spareskinne vil spareskinnen så slukke fortransformerne når lyset er slukket?

Fandt lige ud af at der er standbyforbrug på transformerne på omkring 60kr stykket om året, så det er jo en sjat at spare hvis der findes en løsning.

Løsningen er nemlig ikke at vi skal op og slukke på kontakten hver aften.

Så vil denne idé virke?

Vh
Jannik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..
Jeg tror ikke skinnen kan holde til det ret længe, men prøv det da, og lad os høre om det..Mvh Jan
Hej Jan. Tak for dit svar.
Det hele er pt samlet uden stik, så for at det kan laves skal jeg først sætte stik på alle 6 transformere. Derfor ville det være rart hvis der var en som vidste om forsøget var dødsdømt på forhånd.

Hvorfor tror du ikke skinnen vil jolde? er det fordi at lyset tændes og slukkes for tit eller hvad tænker du på?
Slukker du for dem på lavspændigssiden eller på 230V siden?

Jeg kender ikke noget til spareskinner, men min første tanke var:
Hvis du slukker for dem på 230V siden så sparer du ikke noget og slukker du for dem på lavspændingssiden hvordan vil du så tænde for dem igen?

/Hideout

hmm...
Ville sætte el-spare-skinnen i stikkontakten og så sætte de 6 transformere i den.

I en spareskinne er der en "master" og 5 "slave" forstået på den måde at slukker du for master ( altså når du sætter transormeren i "master" i stanby - dvs slukker på kontakten til lyset) så slukker alle de andre "slave" også.

Dette har jo så den ulempe at lyset i "slave" ikke kan tændes hvis "master" er slukket.

Derfor ville jeg gøre følgende:

Jeg har 2 transformere til badeværelse, 2 til loft i køkken og 2 til skabe i køkken.

Hvis jeg samler 1xbadeværelse+1xkøkkenloft+1xkøkkenskabe i et stik og sætter i Master og samler de resterende 3 i et stik til slave, ville jeg så ikke spare 50% af udgifterne til transformer-forbruget?

Hmmm.
Din beregning kunne vel være OK, men mon ikke en spareskinne også har et forbrug der skal med i beregningen.

Men personligt ville ikke bryde mig om at lyset skulle være tændt i køkkenet for at jeg kan komme på "tønden", generelt ville jeg foretrække at jeg kunne tænde alt lys uafhængigt af hinanden, tænker på hyggebelysning i køkkenet, nattebesøg på toilettet osv, jeg tror at jeg meget hurtigt ville blive træt af de begrænsninger som sparekinneløsningen vil medføre.
Jeg ville nok prøve at finde nogle transformere med et lavere standby forbrug i stedet for.

/Hideout

Annonce
Hej Jannik..
Det jeg kunne være bange for var at forbrug i start er for stort.. Hvis de transformer du bruger er med "spoler" og ikke elektroniske, vil de i start kræve en ret stor induktiv stratstrøm inden spolerne bliver mættet, dette oven i den belastning du har via dit lys, kan jeg godt forestille mig at din spareskinne ikke kan klare uden at sende røg ud... men som sagt syntes jeg da du skulle prøve, det kunne jo være det kørte ;-)
Mvh Jan J
Nu må i lige rette mig, hvis der er nogle elektrikere der læser med

Jeg har en fase som går ned i min afbryder. Derfra går så en mellemledning op til min transformer.

Min transformer får altså kun strøm når der er tændt på afbryderen og der er lys i pærene.

På denne måde er der IKKE noget forbrug på transformerne når lyset er slukket?

Har jeg ret, eller????
du har ret !!
Jamen for s... så er det jo dumt jeg lige har været ude og købe en spareskinne, indbygningsstikkontakt og 6 hanstik:-) Så har jeg ik sparet noget alligevel:-)

Tilgengæld så har jeg - så vidt jeg kan regne ud - den bedste og billigste løsning til mine spot transformere...
Dem gemmer du jo til en anden go gang, du skal nok få brug for dem på et tidspunkt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis