Låger/porte

Hej !

Jeg skal igang med at lave en låge/port i vores indkørsel. Den skal bestå af træ, ikke jern, da jeg selv skal lave den.

Jeg har styr på konstruktionen af selve porten/lågen, som bliver en dobbeltport/låge.

Højden bliver ca. 1.80 og hver låge bliver ca. 1,25 m. bred. (Det skal være en "lukket" låge).

Mit problem kommer ved opsætningen af lågen, som skal sættes op mellem to murer, som er af lecablokke. Jeg har fra en fagmand fået at vide, at man godst kan banke nogle beslag ind i blokkene, men at de med tiden vil "rokke" sig løse. Han mente at en løsning ville være at montere et beslag i jern uden på murerne således at vægten blev fordelt over hele muren. Det lyder umiddelbart også som en god ide, vil bare høre herinde om der er andre forslag, så man måske kunne undgå den udgift til en smed (det er vist ikek lige noget man køber i Silvan). 

Det andet jeg gerne vil have nogle inputs på, er materialet til lågen/porten - altså hvilken slags træ... tænker her på, at porten/lågen gerne skulle være let af hensyn til murernes kvalitet.

Håber opgaven er forståelig.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jow Jow dæn æ liiig på lystavlen
Hvis du laver selve port elementerne af rammer påmonteret vandfast krydsfiner plader med spor får du en meget let konstruktion i forhold til en port af regler og planker. Du kan eventuelt montere en tyndere krydsfiner på bagsiden, så skal du blot huske at bore nogle huller i den nederste del af rammen så der kan komme luft til hulrummet. Hvis du vil montere portene med stabel hængsler, skal du huske at der skal noget ramme træ der hvor den lange del at hængslet går ind over pladen på bagsiden. Du kan sagtens undværer en kraftig befæstigelse på muren ved at montere en støtte midt i indkøraslen hvorpå portene hviler når den er lukket, husk også at der skal være nogle til når den står åben. Eller hvis underlaget er jævnt kan du motere sådan nogle drejbare hjul yderst på porten så den hviler på dem. Bruger du overnævnte løsning skal der være et "tag" på toppen af porten, så regnvand ikke kan trænge ned i portens krydsfiner. Den skal laves som et lavt tag og rage ca. 2 cm ud over pladen på porten, så der er plads til at lave drypnæser. Så kulle det være nok at montere noget halvtømmer som stolper op ad muren med meget lange franske skruer ind i gasbeton væggen

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis