Hvilken sandblæser er den bedste?

Hej

Jeg er helt ny herinde og håber på at der er et par stykker, som ved noget om sandblæsere.

Pt er jeg i gang med at lege med acrylplader. Og nu har jeg fået lyst til at mattere dele af dem ved hjælp af en sandblæser. Nu har jeg så kigget på nogen stykker, men er bare blevet mere forvirret. For hvor stærke må de egentlig være til formålet? Blæser de hul i pladerne? Kan sandet genanvendes, eller ryger det bare ud over det hele? Og hvad dækker man egentlig sådan en plade af med på de steder hvor der ikke skal sandblæses, så detaljerne står frem? Hvor godt kan man styre processen, altså hvor præcist kan man sandblæse noget?

Det var mange spørgsmpl, men jeg håber der er nogen, som har tid til at svare mig.

Vh
Delenn

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok ikke have, en for kraftig sandblæser til akryl plader, en Harald Nyborg model med en beholder under. (som en malepistol) ville jeg mene er ok.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...=2030&n=10

Det er nok så som så med nøjagtigheden, normalt dækker man de områder af, der ikke skal blæses.
Der findes spec. "sandblæse tape" som udholder det mest utrolige.
Men alm gaffer, eller maletape vil være ok. Måske du kan bruge den film der sidder på pladerne, og så kun fjerne den hvor det ønskes mat.

Alm vindusglas er også rimelig nem at sandblæse mat.

Jeg bruger ofte strandsand, det er ikke så groft som sandblæsesand. (strandsand er runde kugler)

mvh jens
med hensyn til sandblæseren er det et udmærket svar je-ns er kommet med , lige bortset fra det med strandsand , det er ikke særlig godt , det skal være skarpt sand
med afdækningen kan du godt bruge hans forslag , men det kan nemt give lidt flodsede kanter , ellers kan du købe en spesiel folie der er beregnet til at skære ud på en skæreplotter som skabelon , det kan holde , og koster ikke så meget hvis du kan finde en der bruger det , problemet er hvis du selv skal få det hjem , så koster det nok ikke det store , men du skal tage 5 eller 10 m2 af gangen
jeg har brugt det nogle gange hvor jeg har skåret det på plotteren , men det er jo de færeste der har sådan en , men det kan også lade sig gøre at skære det ud i hånden på samme måde som papirklip
kan se at de ikke har det mere der hvor jeg normalt køber mit folie ( er nu også mest til streamers jeg bruger )
men det er den type som de har her , mener bare at de kun sælger i hele ruller

www.rfd-aps.dk/shop/default.asp?ProductID=SCHULZE%20-%20Swing%20S
Jeg har nu haft rigtig god erfaring med strandsand, det bliver lidt en mellemting mellem glasblæsning, og brug af qvartssand.
Men om det virker på akryl kan jeg ikke svare på
Men på alm. vindusglas er det perfekt.

Jeg har brugt strandsand, til rustfast stål, alm. sort jern, samt støbejern.

Nu er det dog ikke en Harald model jeg har, det er den mere prof type, hvor sandet er under tryk, den bruger ca 600l luft pr min ved 8 ato, og dysen er kun 3mm, så der er virkelig smeld på. Hvis jeg bruger qvartssand, selv af den med de mindste korn, bliver overfladen noget grov.

Dog har jeg med held også brugt strandsand i en lille sandblæser, af den type der opsamler sandet....
Jeg var i tjekkiet for mange år siden. her så jeg hvordan de lokale smurte lim på glas plader, tegnede i det og lod det sandblæse. de gik til den for der var dybde forskel på adskillige mm. så det kunne måske være en mulighed.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også