Fuger i hjørne

Så er jeg i fuld sving med at fuge fliserne i vores køkken. Jeg skal dog lige vide, hvordan man forholder sig til både indadgående og udadgående hjørner. Vi har to udadgående hjørner, da fliserne går ind i vores vindueskarm. Dem har jeg fuget med fugemasse. Var det en god ide? Og jeg mangler at fuge et indadgående hjørne. Det går jeg ud fra skal have silikone?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh hvorfor skulle du dog bruge silicone til en fuge når du har brugt fugemørtel til resten !

V.h.  Håndværkeren
Jeg læste bare et sted, at væggene kan give sig lidt i forhold til hinanden. Det er godt nok beton det hele, men jeg blev lige lidt bange for, at jeg havde været for hurtig på aftrækkeren.
hvis de 2 vægge ikke er bygget i samme materiale eller af gips vil jeg vælge en alstisk fuge, mørtelfugen vil revne
Regulativet for vådrum foreskriver anvendelse af vådrumssilicone ved alle ind- og udadgående samlinger, også mod gulv.

De udadgående hjørne, kan laves pænt med en speciel spartel, der er rundet, evt. et flækket plastrør. Det skal være HELT glat indvendigt, idet du ellers får striber i fugen. Du vil blive meget glad, hvis du først dækket meget omhyggeligt af med tape helt til kanterne
De indadgående klares let med en alm. spartel, dog først efter en meget omhyggelig afdækning.
Læg noget bundstop i de indadgående hjørner, idet fugen ellers kan blive for dyb, og dermed have tilbøjelighed til at revne.

Øv dig lidt på projektet inden du lader det "gå i luften" !

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Elmanno på 28 jul 2010 18:01
hvis de 2 vægge ikke er bygget i samme materiale eller af gips vil jeg vælge en alstisk fuge, mørtelfugen vil revne
Prøv lige at læse mandens svar en gang til !

Enig med KTM

Altid bløde fuger hvor to sider mødes, men hvis du har lavet de "udvendige" hjørner, så lade dem være, de skal nok holde..

Og mht. fugemassen, der kan som regel altid fås en elastisk i samme farve og fabrikat som cementpulverfugen.

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også