Oliering af mahogni vinduer

Hej LDS

Jeg er velsignet med et nyterhvervet hus med mahogni vinduer og dører. Jeg har været hele vejen rundt og har givet vinduer og dør ædeltræs olie udvendigt, døren dog både inde og ude.

Mit spørgsmål går på nødvendigheden for at oliere vinduerne indvendigt. Skal det ligeledes gøres hvert år? Vinduerne er blevet meget mørke udvendigt efter olieringen, mens de indvendigt ikke er så mørke. Konen vil gerne beholde det "lyse" mahogni look, så det er vel bare en farveløs olie der skal bruges, hvis det er nødvendigt at oliere indvendigt. Vinduerne var allerede mørkere ude end inde da vi overtog huset. Vinduerne er fra 2004. 

Tak for hjælpen!

/Lindskjold
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen grund til at oliere indvendigt, med mindre de virker meget tørre.

De kan evt. oliere med lidt lys pigmenteret olie indvendigt også, hvis det ønskes at holde de lidt lyse look.
Lindskjold, jeg får ret ofte spørgsmål som dit i forbindelse med mit arbejde.

Som Koluda også er inde på, så er det ikke nødvendigt med olie på den indvendige side. Men, efter seks år (uden olie?) så er gløden i mahognien sikkert blevet lidt 'træt'. Og jeg ville - hvis I ikke er flyttet ind endnu - give træet en omgang olie nu. Det er altså noget lettere at oliere inden tæpper, gardiner, persienner ... er på plads. Også for at være fri for den dunst der afgives fra olien den første tid.

Jeg får altså ofte spørgsmålet om mahogniolie. Der er jo utrolig forskel på mahognitræets farve. Den kan være fra det meget lyse til det meget mørke - ja, nærmest kaffebrunt når det er mørkest. Så når kunderne skal give olie på den indvendige side, får de næsten altid en dåse transparent og én med farve i. Så kan de fortynde meget eller lidt. De fleste bruger 1/3 farve blandet med 2/3 transparent. Olien får så den smukke glød frem i mahognien.

Det at oliere indvendigt er således ikke nødvendigt, men mahognien bør efter min mening friskes op nu og da - også indvendigt.

Svend Erik

Bygningssnedker

Mange tak for svarene!

Jeg er blevet meget klogere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis