Kabeldimension!

Har lige købt en brugt Infinity aktiv bas til bagagerummet. Den er med indbygget forstærker og skal have noget strøm direkte fra batteriet. Er 2,5 mm2 nok i størrelse
for at lave en prøvemontering af skidtet,eller skal jeg allerede nu ud og købe et monteringssæt med evt 8mm2 kabel i. Jeg har alt andet liggende fra andre gange undtagen det tykke +kabel.

Kan se forstærkeren der er indbygget trækker max 12amp og kablet jeg monterer blir ca 4 m langt

Godt eller farligt?

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at den strøm der kommer til forstærkeren gennem dit + kabel også skal tilbage til batteriet, det er en god ide at trække både + og - i kabel.
Det havde været rigeligt til velkselstrøm, men ikke til jævnstrøm..

du skal have ca 10mm2, når det skal trækkes hele vejen fra batteriet. - det er vigtigt, da sådan en satan kan trække meget strøm!
Husk forsikringen (ikke den med policen, men den der brænder over, når der ryger for meget strøm igennem)

minus, kobler du bare til bilens stel

Hvis du er i tvivl, søger du bare på nettet efter en dc sizing guide..

/cs

Skrevet af csteinod på 27 jul 2010 09:31
Det havde været rigeligt til velkselstrøm, men ikke til jævnstrøm..

du skal have ca 10mm2, når det skal trækkes hele vejen fra batteriet. - det er vigtigt, da sådan en satan kan trække meget strøm!
Husk forsikringen (ikke den med policen, men den der brænder over, når der ryger for meget strøm igennem)

minus, kobler du bare til bilens stel

Hvis du er i tvivl, søger du bare på nettet efter en dc sizing guide..
Uha! Det er jo ikke en 1000w klasse D monoblok der skal ha strøm til en
PRS Subwoofer fra pioneer til 9000kr

Og minuskablet har jeg styr på, 0,5meter 8mm2 er mere end dobbelt af +kablet så ingen
problemo der

Som jeg skrev i starten af indlægget trækkes der max 12 amp fra forstærkeren og forsikring har jeg også på 20 amp.

Som spørgsmålet i starten lød: Er 12 amp for meget til et 2,5mm2 kabel på 4 meters længde?  Og det var evt erfaring jeg ledte efter,for iflg. tabellerne er det lige deromkring.

Den tabel jeg har siger 10 AMP=1,9mm2 til 4 meter kabel  20AMP=3,9mm2 til 4 meter kabel

 Mvh Henrik

Annonce
Skrevet af nallerplys på 27 jul 2010 13:46
Uha! Det er jo ikke en 1000w klasse D monoblok der skal ha strøm til en
PRS Subwoofer fra pioneer til 9000kr

Og minuskablet har jeg styr på, 0,5meter 8mm2 er mere end dobbelt af +kablet så ingen
problemo der

Som jeg skrev i starten af indlægget trækkes der max 12 amp fra forstærkeren og forsikring har jeg også på 20 amp.

Som spørgsmålet i starten lød: Er 12 amp for meget til et 2,5mm2 kabel på 4 meters længde?  Og det var evt erfaring jeg ledte efter,for iflg. tabellerne er det lige deromkring.

Den tabel jeg har siger 10 AMP=1,9mm2 til 4 meter kabel  20AMP=3,9mm2 til 4 meter kabel

Hvis din tabel siger at du maks må trække 20 amp igennem 3,9 mm2 må du ikke forsikre dit 2,5mm2 kabel med 20 amp. Sikring skal være lavere end kablets max.
har desværre ikke kunne finde en tabel på nettet


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er mindst en tråd i lav-båd om dimention af kabler i 12V systemer.
Så prøv at led lidt der

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak FVM det prøver jeg da

Og MLU: Jeg sætter da bare en 10 amperes i, ikke noget problem der

 Mvh Henrik

der er 2 faktore ved kabel dimmention - brandfare og spændingstab.
Ved brandfare vil jeg mene at du roligt kan trække dit 2.5 mm2 - det skal nok holde - ingen problemer der - næste faktor er spændings fald - her er 4 meter et "langt" kabel og vil give et spændings fald - som bekendt skal der spænding til din forstærker for at den kan forstærke - i de fleste forstærkere sider en spændings dobler som laver de 12 volt om til måske 48 volt (4 x) - hvis din forstærker istedet for 12 volt modtager 11 volt - bliver forstærkerens indgangs spænding 44 volt i stedet for 48 volt - da effekten stiger med spænding i anden potens svare det til en relativ stor effekt tab - ved for lille kabel dimmenstion vil du således få en mindre effekt fra din forstærker..som sikkert yder fint til en mindre høreskade - tykt eller tyndt kabel.

Måske et forslag:
Hvis dine 2.5 mm2 er dobbelt kabel, kan du blot parallel koble de 2 ledere og benytte dem til plus, og så lade bilens stel om minus delen - herved får du et samlet set lavere spændingsfald og om mindre varme i kablet
Skrevet af NielsChr på 05 aug 2010 21:50
der er 2 faktore ved kabel dimmention - brandfare og spændingstab.
Ved brandfare vil jeg mene at du roligt kan trække dit 2.5 mm2 - det skal nok holde - ingen problemer der - næste faktor er spændings fald - her er 4 meter et "langt" kabel og vil give et spændings fald - som bekendt skal der spænding til din forstærker for at den kan forstærke - i de fleste forstærkere sider en spændings dobler som laver de 12 volt om til måske 48 volt (4 x) - hvis din forstærker istedet for 12 volt modtager 11 volt - bliver forstærkerens indgangs spænding 44 volt i stedet for 48 volt - da effekten stiger med spænding i anden potens svare det til en relativ stor effekt tab - ved for lille kabel dimmenstion vil du således få en mindre effekt fra din forstærker..som sikkert yder fint til en mindre høreskade - tykt eller tyndt kabel.

Måske et forslag:
Hvis dine 2.5 mm2 er dobbelt kabel, kan du blot parallel koble de 2 ledere og benytte dem til plus, og så lade bilens stel om minus delen - herved får du et samlet set lavere spændingsfald og om mindre varme i kablet


         Hej Niels og tak for et supersvar   
         
  Mht dit forslag mener du vel et 2*2,5mm2 kabel,det er ikke det jeg har men et enkelt.

Men jeg fører da bare 2 kabler sammen,ingen problem med det.Rigtig god information om det med spændingsfaldet men det var mest brandfaren jeg var bekymret for.

Har heller ikke trukket noget endnu for jeg skulle være meget sikker,men nu skal det da prøves.

Og nej! Det er ikke en "brianbil"  men jeg mangler lidt bund til  lyden fra mine komponent-sæt

Mvh Henrik


 Mvh Henrik

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis