Flamingo som isolering på vægge, under tapet og maling

Hej.
Jeg har netop købt en andelslejlighed (5. sal i Kbh.) hvor der i den ene stue var et flamingoloft der skulle hives ned. Da jeg gjorde det, faldt halvdelen af det pudsede loft der sad under ned.
Nu opdager jeg til min gru at der på alle ydervægge og skråvægge i stuen er 10-20 mm flamingo lige under det malede tapet.
Eftersom det er ulovligt at benytte flamingo-isolering som loft, går jeg ud fra at det samme er tilfældet på væggene. Er der nogen der kan bekræfte dette, evt. med en henvisning til den gældende lov som jeg kan henvise til overfor sælger?
Nu er problemet så, hvad jeg nu skal gøre... Hvis jeg hiver flamingoen ned risikerer jeg at hele væggen bagved falder sammen som jeg oplevede i stuen. Samtidig mister jeg jo en del isolering, skal der så isoleres? og i bekræftende fald: Hvor meget isolering skal erstatte 20 mm blød flamingo? Flamingoen er ikke hård, som det der bruges under gulve.
En anden idé kunne være at smide gipsplader ovenpå flamingoen, hvilket nok er den nemmeste og billigste løsning. Er det lovligt?

Pf. Tak!

Mvh. Thomas

Hej. Jeg har netop købt en andelslejlighed (5. sal... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til Koluda.
Så det er det der menes med "det gamle" BD 60 ?  Fik jeg lige gjort fed


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Og så fik jeg lært det, tak Koluda og velkommen hjem fra ferie
Du har været savnet
Tusinde tak for de gode svar!
Hvem eller hvor skal man henvende sig til for at få et sikkert svar på om det er lovligt at smide 13 mm. gips på flamingoen?
Især med henblik på de skærpede brandkrav til vægge og lofter for lejligheder.
Kommunen, eller andre?
Mvh. Thomas
En del tyder på at lejligheden er temmelig gammel, (skråvægge, pudsede overflader).
Det kan derfor godt tænkes at "Flamingoisoleringen" eller de bløde plader eller hvad det nu er er monteret på et tidspunkt hvor den slags materialer ikke var ulovlige at anvende til formålet.
Dermed er der ikke basis for at sagsøge sælger. Ligesom det iøvrigt ikke er en skjult mangel, tapet eller ej.
Derfor handler det primært om sikkerhed mod brand.
En pulverslukker og et passende antal røgalarmer vil være en god start.
Annonce
Lejligheder er fra slutningen af 1800-tallet, så jo, den er gammel.
Flamingoen ser ikke så gammel ud men det kan være svært at vurdere... Hvordan afgør man den slags? Sælger kan jo bare påstå at det er 30 år gammelt, hvilket ikke stiller køber særligt godt retsmæssigt. Mon ikke der er retningslinjer for den slags? Hvis man altid bare kan pege bagud i tid, så betyder regulativer jo intet i praksis for ældre byggerier. Er det ikke sådan at sælger er ansvarlig overfor gældende regulativer på salgstidspunktet? Ellers kan man jo sælge alt muligt ulovligt med henvisning til at det ikke var ulovligt da det blev bygget/fabrikeret eller andet.
Mht. definitionen af skjult, så vil jeg mene at det har været så skjult at en professionel vurderingsmand har overset det. Dermed mener jeg at det har været skjult for lægmand. Kun fordi jeg tilfældigt ramte ind i væggen og bemærkede at den gav efter på en mærkelig måde opdagede jeg hvad der gemte sig under maling og tapet. Vurderingsmanden krævede i øvrigt at det ulovlige loft blev taget ned. Dertil var afsat 3000 kr. men desværre blev det meget dyrere da alt pudset nedenunder hang løst.
Mvh. Thomas

Skrevet af Håndværkeren på 27 jul 2010 12:48
Og så fik jeg lært det, tak Koluda og velkommen hjem fra ferie
Du har været savnet

Har desværre ikke holdt ferie endnu, men arbejdet +60 timer de sidste par måneder, derfor den manglende aktivitet.

Og har heller ikke ferie pt. men går herhjemme pga. ryggen ikke ville fortsætte i samme tempo som mig, så krævede lige et par dage hjemme og kiropraktor besøg for at komme igang igen.
Skrevet af Koludabyg på 27 jul 2010 14:03

Har desværre ikke holdt ferie endnu, men arbejdet +60 timer de sidste par måneder, derfor den manglende aktivitet.

Og har heller ikke ferie pt. men går herhjemme pga. ryggen ikke ville fortsætte i samme tempo som mig, så krævede lige et par dage hjemme og kiropraktor besøg for at komme igang igen.


Ups... Beklager at jeg skrev en meddelse med "god ferie" 

Lyder trist med ryggen.. Håber du kommer på fode igen (både for dig og mig)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 27 jul 2010 14:06

Ups... Beklager at jeg skrev en meddelse med "god ferie" 

Lyder trist med ryggen.. Håber du kommer på fode igen (både for dig og mig)
Helt okay, det burde jo også have været ferie efter kalenderen i hvertfald...

Kan da holde ud og sidde et stykke tid af gangen, så går den rette vej.

Man skal bare ikke sidde eller ligge for længe, så kniber det med at komme op igen....

Undskyld jeg ved godt det ikke har med tråden at gøre.
Men kære Koluda, hvem takker dig den dag du ligger og ser dum ud fordi du har knoklet r... i laser. Hold op med det, det eneste du opnår er dårlig ryg mm. og at du skal betale dobbelt så meget i skat.
Og det aller værste, din familie savner dig der hjemme undtagen når du er eritabel p.g.a. for meget arbejde.

V.h.  Håndværkeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også