Flamingo som isolering på vægge, under tapet og maling

Hej.
Jeg har netop købt en andelslejlighed (5. sal i Kbh.) hvor der i den ene stue var et flamingoloft der skulle hives ned. Da jeg gjorde det, faldt halvdelen af det pudsede loft der sad under ned.
Nu opdager jeg til min gru at der på alle ydervægge og skråvægge i stuen er 10-20 mm flamingo lige under det malede tapet.
Eftersom det er ulovligt at benytte flamingo-isolering som loft, går jeg ud fra at det samme er tilfældet på væggene. Er der nogen der kan bekræfte dette, evt. med en henvisning til den gældende lov som jeg kan henvise til overfor sælger?
Nu er problemet så, hvad jeg nu skal gøre... Hvis jeg hiver flamingoen ned risikerer jeg at hele væggen bagved falder sammen som jeg oplevede i stuen. Samtidig mister jeg jo en del isolering, skal der så isoleres? og i bekræftende fald: Hvor meget isolering skal erstatte 20 mm blød flamingo? Flamingoen er ikke hård, som det der bruges under gulve.
En anden idé kunne være at smide gipsplader ovenpå flamingoen, hvilket nok er den nemmeste og billigste løsning. Er det lovligt?

Pf. Tak!

Mvh. Thomas

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt kan du da købe gipsplader med flamingo limet på den ene side, netop til isolering af vægge. I dag kan man behandle flamingo med et brandhæmmende matriale så det må bruges til isolering i huse, det bruges bla. også som hulrums isolering.

V.h.  Håndværkeren
Det er lovligt at bare sætte gips op, der findes færdige systemer hvor der sidder flamingo på gipspladen se her.

Jeg vil regne med at du kan finde forbudet i br08 og br98, som er de regler der skal følges ved nybyg og renovering. Der kan evt. også være andre steder.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan kan jeg se om den flamingo der sidder på væggene er behandlet med brandhæmmende materiale og dermed er lovligt?
Hvis det er behandlet med brandhæmmende materiale, er det så lovligt blot at male det? Eller skal der stadigvæk gips på?
Mvh. Thomas
Mon ikke gibsplader med isolering er purskum? For det er ikke brændbart!

Du kan prøve at tage et lille stykke, af flamingoen og sætte en ligther under, så finder du hurtig ud af om det kan brænde.

Hvad med at sagsøge sælgeren, hvis der er lavet ulovligheder, så hænger han på at få det lovliggjort.

mvh jens
Flamingoen brænder skræmmende godt. Jeg tænkte bare om den "hinde" bestående af armeret tapet og kraftig maling måske udgjorde et brandhæmmende materiale og dermed lovliggjorde skidtet?
Mht. til at sagsøge, så håber jeg ikke at det kommer så vidt, jeg vil i hvert fald forsøge at klare det i mindelighed, men ville lige have et løsningsforslag som jeg kunne præsentere ham for. Sælger virker heldigvis imødekommende, og så længe kommunikationen bliver dokumenteret skriftligt burde vi kunne klare det via andelsforeningen (der tilbageholder en procentdel af købssummen til at dække fejl og mangler).

Mvh. Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Flamingo er IKKE godkendt som hverken væg eller loftsbeklædning heller ikke hvis det er purskum.
Tak for det kontante svar!
Betyder det at du ikke mener at det er lovligt blot at smide gipsplader på væggene??
Altså at flamingoen skal fjernes?
Har du mon en henvisning til et sted som sælger kan læse dette?
Pf. Tak!

Mvh. Thomas
Vil bare gerne være helt sikker på at det er lovligt at smide gips på flamingoen, så jeg ikke i fremtiden hænger på den.
Følgende er sakset ud.

Se hele artiklen her.   http://www.bolius.dk/alt-om/energi/...-varmetab/

Hvad er celleplast (flamingo)? Celleplast, ekspanderet polystyren, EPS, som også går under handelsnavnet "flamingo" (kært barn har mange navne), fremstilles af plasttypen polystyren. Det er et halvhårdt isoleringsmateriale og meget nemt at arbejde med.

Den store ulempe ved celleplast er, at det er klassificeret i den dårligste og mest udsatte brandklasse, F. Derfor skal celleplastisolering beskyttes mod brand - modsat celleglas og mineraluld, og det kommer vi tilbage til.

Celleplast findes med isoleringsevne (λ-værdier) fra 0,034 til 0,044 og fås i mange forskellige størrelser og udformninger. 

Celleplast anvendes primært i terrændæk og krybekælderdæk (gulvkonstruktioner mod jord/krybekælder) samt som udvendig isolering af flade tage.

Hvis du anvender celleplast til isolering af andre indvendige bygningsdele, skal du være opmærksom på, at du ifølge bygningsreglementets kapitel 5 skal opfylde en række krav, der gør det brandmæssigt forsvarligt. På grund af brandrisikoen er det f.eks. ikke lovligt at isolere med celleplast på den indvendige side af vægge og lofter og derefter sætte træbeklædning på samt evt. tapetsere eller male direkte på beklædningen. I det tilfælde skal celleplasten have en beklædning af såkaldt "klasse K1 10 B-s1, d0" - f.eks. en 13 mm gipsplade direkte på isoleringen. Der må altså ikke være hulrum imellem celleplast og beklædning.

Celleplast kan i visse tilfælde også anvendes i etageadskillelser som efterisolering. Konstruktionen skal dog opfylde kravene til en klasse REI 60 A2-s1,d0, tidligere kendt som BS-bygningsdel 60. Det kan f.eks. være på en betonkonstruktion eller på konstruktioner af gips, træ og mineraluld. Er du i tvivl om, hvorvidt det er forsvarligt (og lovligt!) at anvende celleplast til bestemte formål, bør du kontakte en byggerådgiver.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu skriver du lejlighed så har du nogle skærpede brandkrav til bla. væg og lofter.

Disse tror jeg ikke du kan efterleve med brændbart materiale mellem gips og evt. bagvedliggende isolering eller væg.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også