profilbrædder

Vi  købt et gammelt kolonihavehus fra 1936 der har pudset facader. Problemet er at pudset flere steder falder af. væggene er opsat af 1 tomme brædder,  rørstrå og derefter sprutpudset. Vi ønsker at opsætte profilbrædder istedet. Mit spørgsmål er om jeg kan "nøjes" med at banke nogle vandrette længder til afstandslisterne op bruge pudset som vindpap, eller må jeg den tunge vej og banke væggene helt fri for pudset, derefter vindpap, afstandslister og tilsidst profilbrædder. 
på forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke være nogen stor sag at banke det puds ned.
Sæt du bare konen og børnene til det medens du planlægger de efterfølgende arbejder.
Formålet med afstandslisterne er at der skal ske en ventilering af konstruktionen.
Der er ikke behov for ventilering hvis huset ikke opvarmes om vinteren.
Nogle typer lodret bræddebeklædning, feks. 1 på 2 er"selvventilerende", kan man sige.
Hvis du ned de vandrette stykker med de 5 cm afstand imellem vil opnå den ønskede ventilation vil jeg sige ja.
Hvis du kan nøjes med 50 cm lange lister er det endnu bedre.
Men du skal sørge for at der kan trække luft op for neden og ud for oven. Og du kan forbedre ventilationen ved at bore nogle 10-12 mm huller i listerne, særligt hvis du bruger 1 meter listerne.
jeg takker for det gode råd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis