mm2 på højtalerledning.

Hej Alle.

Står og skal finde noget højtalerledning til mine forældre da det der fulgte med deres nye anlæg ikke var nær langt nok( 1.5 m)

mit spørgsmål er hvilken kvadrat kablet skal være og hvilken kvalitet der er nødvendig. kablerne skal række ca  4 og 5 meter hver. de kabler de har til det gamle er markant tynder end dem der fulgte med til det nye som desværre er alt for korte. har selv kigget på 2.5 mm2 men hvad mener i?

ligger lige et link til anlægget.

http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=1208860240

håber i kan hjælpe og på forhånd tak.

mvh søren

Søren Hansen

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.
Hos den rare Onkel Harald, kan du købe højtaler kabler til en særdeles farvorabel pris. Og da jeg selv har brugt dem kan jeg godt anbefale dem.

V.h.  Håndværkeren
Ville nok gå efter noget i den her retning, eller større kvadrat:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/basis_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x250mm2_pris_pr_meter_273_da.html

Når anlægget har kostet det som der er linket til, vil jeg nok smide lidt penge efter noget rigtigt kabel også.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

2.5 mm2 er rigeligt. Da strømmen løber i overfladen af kobberet, afhænger kablets lydkvalitet af hvor mange tråde det indeholder, dvs flere tråde = større overflade = bedre basgengivelse.
Hvis du kender en Hi-Fi freak som har gode højttalere med tilhørende specialkabler, kan du afprøve min påstand ved at lave et højttalerkabel af måleledning med minimum 720 tråde, og teste det på højttalerne.

Mvh. Christian

"Da strømmen løber i overfladen af kobberet, afhænger kablets lydkvalitet af hvor mange tråde det indeholder, dvs flere tråde = større overflade = bedre basgengivelse."

Rent vås. Det gælder kun hvis hver enkelt tråd er isoleret fra de andre. Det kaldes Litzekabel. Desuden har overfladefortrængningen INTET at gøre med basgengivelsen, da den kun optræder ved høje frekvenser. Og derudover optræder overfladefortrængning ikke ved audiofrekvenser, der skal man noget højere op (med mindre man bruger 50- kvadrat kabler.

Søren, 1,5...2,5 kvadrat er alt rigeligt til det anlæg. Og de mange tråde er rare hvis man gerne vil have fleksible kabler, men lysnetledning gør det præcis lige så godt lydmæssigt/elektrisk.

MvH,

Bent.

Annonce
2,5mm2 lysleder kabel er ok. Højtaler kabel er bare kabel som alt andet. Vil du være flink så køber du 4mm2 kabel, men jeg tvivler på du kan få det ind i terminal bøsningerne på anlægget og højtalerne.
Husk at ledningerne skal være lige lange. jo tyndere kabel jo vigtigere, ellers spiller højtalerne ikke lige højt. (det er ikke gas).

er man ikke almindeligt dødelig eller let at narre kan man ofre meget på højtaler kabler. køber du f.eks. noget 4mm2 kabel vil en pris helt op til 28kr/m være fair.

Jacob
Skrevet af Håndværkeren på 27 jul 2010 01:07
Suk


Ja der er mange der tror at alt, hvad harald har er i dårliger kvalitet
Det er ellers fine højtalerkabler han har

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

[Slettet af admin]

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af mkh på 27 jul 2010 08:30
[Slettet af admin] 




 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis