Marstal 5hk.benzinmotor, håndstart, vand i olien?

På vej hjem med et fyldt makrelgarn lød motoren lidt anderledes, end den plejede. Det viste sig, at der sprøjtede olie i stor mængde ud af "snøfteren" (oliepåfyldningsstudsen).
Olien var mælket, beigefarvet og i tomgang, hvor der ikke kom mere olie ud, blæste der stadig luft ud i takt med motorgangen.
Jeg tror desværre, at der er tæret hul mellem kølesystemet og krumtaphuset. Har nogen en anden forklaring og hvad kan der gøres ved det? Det ser meget alvorligt ud, synes jeg!
Det drejer sig om en gammel motor af ukendt årgang. Den blev hovedrepareret på fabrikken i Marstal for ca. 15 år siden. Den har ellers gået upåklageligt. Den ligger i en 17 fods træjolle, som er rigget som en limfjordssjægt med forsegl, sprydstagesejl og topsejl kopieret efter en tilsvarende, som står på Fiskeri-og søfartsmuseet i Esbjerg.
På forhånd tak for svar. (de holder ferie på fabrikken)
Leif

Leif

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sprungen toppakning, og eller tæring i metallet blok/top..
Så af med toppen, så burde der være syn for sagen

mvh jens
Desværre betyder vand i olien og underkompression, at der er sket noget med stempel / ringe så vandet kan komme forbi, og ned i olien.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja men der må vel også være andre utætheder, når vandet kommer i olien?

mvh jens
Marstal motor og Benzinmotore i almindelighed er simple. Lav en fejlfinding på den. Start fra den nemmeste ende og arbejd dig frem mod det værst tænkelige.

Jeg har en volvo MD11 som lavede samme nr. Den stod og kørte stille og roligt efter den havde fået nye stempelringe og ny foringer. Så pludselig kom der grå olie ud af udstødningen. Det var bare vandpumpen der var utæt i pakningen og jeg havde haft vand under tryk på den så det var sivet ind stille og roligt den vej. Kæft et arbejde at få det olie ud. Men det fandt altså selv vej ned i cylinderen.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis