På vej hjem med et fyldt makrelgarn lød motoren lidt anderledes, end den plejede. Det viste sig, at der sprøjtede olie i stor mængde ud af "snøfteren" (oliepåfyldningsstudsen).
Olien var mælket, beigefarvet og i tomgang, hvor der ikke kom mere olie ud, blæste der stadig luft ud i takt med motorgangen.
Jeg tror desværre, at der er tæret hul mellem kølesystemet og krumtaphuset. Har nogen en anden forklaring og hvad kan der gøres ved det? Det ser meget alvorligt ud, synes jeg!
Det drejer sig om en gammel motor af ukendt årgang. Den blev hovedrepareret på fabrikken i Marstal for ca. 15 år siden. Den har ellers gået upåklageligt. Den ligger i en 17 fods træjolle, som er rigget som en limfjordssjægt med forsegl, sprydstagesejl og topsejl kopieret efter en tilsvarende, som står på Fiskeri-og søfartsmuseet i Esbjerg.
På forhånd tak for svar. (de holder ferie på fabrikken)
Leif