380 varmeapparat

Hej

Giver et varmeapparat på kraft mere varme pr. KW end et varmeapparat på 230v? Sagt på en anden måde, er det billigere at bruge et apparat på 380v end et på 230v, eller blive det det samme?

vh
Hans
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det samme. Men du kan køre med højere effekt på 400 V.

Bent.

For god ordens skyld:
kW er effekten, altså, hvor meget energi apparatet kan omsætte.
kWh er energi, altså, hvor meget varme, bevægelse etc der er afsat i apparatet. Et apparat på 1500W, der er tændt i 2 timer har således optaget 3,0kWh
Det kan sammenlignes med en vandslange og en balje. Effekten er, hvor meget vand der kommer gennem slangen i et givent tidsrum, energien, hvor meget vand der er kommet i baljen.

Forskellen mellem 230V og 400V er, at man oftest har en 10A sikring på sin 230V, og derfor begrænses til 2300W i effekt. På 400V har man normalt en 16A sikring, og han derfor trække 6400W. Endvidere, hvis det er en vaskemaskine eller andet stort, så er der på 400V tre faser, modsat en på 230V, hvorved der kan trækkes 3*6400W.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af hanseivan på 26 jul 2010 02:23
Hej

Giver et varmeapparat på kraft mere varme pr. KW end et varmeapparat på 230v? Sagt på en anden måde, er det billigere at bruge et apparat på 380v end et på 230v, eller blive det det samme?

vh
Hans


Kort svar:

Det er præcis det samme.. KW = Varme

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Tak for jeres svar.

Jeg har indsat et billede af nogle varmepumper. Hvis KW = varme, hvordan kan det så være varmeeffekten er større end energiforbruget på dem?
Nu er der jo forskel på en varmePUMPE og et varmeAPPERAT. Dvs. det du starter med at spørger tolker jeg som en varmeblæser og den kan kun spytte det antal kilowatt ud som den får ind (minus et par stykker til blæser osv.). Derfor er det ligegyldigt om den er på kraft eller alm. 230 volt, du får ikke mere varme ud af en kilowatt el.

Varme pumper derimod bruger jo strømmen til at kompriere væske og ind / udvinde energi af luften og der kan man være teknisk dygtig til at hive mere energi ud af luften end andre maskiner. Derfor forskel på dem. 

Så altså 2 forskellige principper du spørger om  


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Men stadig.. Det oprindelige spørgsmål gik på om der var forskel på KW hvis det var på 230 V eller 400 V - og uanset hvordan man vender og drejer det, så koster det PRÆCIS det samme at forbruge 1 KW.. Men hvad man så får ud i den anden ende kommer jo helt an på hvad det er for et apparat der kobles til, og det er buldrende ligegyldig om det er 230 eller 400V..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis