Skydedør - tips og erfaringer efterlyses

Hej

Jeg skal lave en skydedør i mit kommende køkken. Rummet står pt. råt (pudsede vægge + støbt betongulv).

Jeg køber et skydedørsbeslag Roll-Lock fra Svalk og sætter det på væggen udfor dørhullet.

Indækningen laves som en "falsk" væg med træskelet og gipsplader.

1: Da der jævnligt vaskes gulv i et køkken, har jeg tænkt mig at benytte vådrumsgipsplader i stedet for de almindelige.
God ide?

2: Jeg antager, at det er mest oplagt at bygge inddækningsvæggen inden jeg ligger fliser på gulvet, så man ikke blive låst i forbindelse med evt. senere udskiftning af fliser.
Enig?

3: Hvor lidt plads kan dette etableres på? Døren er ca 33 mm. Der skal vel være 5-10 mm luft rundt om dørens sider. Hertil kommer en gipsvæg. Nogle erfaringer?

4: Hvor meget større skal døren være end dørhullet? Jeg har ikke meget plads at gøre med, så gerne så lidt som muligt

5: Kan døren sættes ind efter væggen er sat op, eller skal den monteres inden inddækningen laves?

Vil være super, hvis nogen har nogle gode erfaringer at give videre her. Tak!

Anders
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lavet lidt det samme, så jeg vil prøve at komme med det vi har erfaring med.
1. Vi brugte profilbrædder, men lavede en 10 cm høj kant med fliser nederst der blev sat på træskelletet, så der var noget at vaske gulv op mod (ikke at vi har brugt det så meget...)

3. Vi har ca 5 mm på hver side, og lagt et lag filt på den indvendige side, så døren ikke bliver ridset.

4. Den skal være så meget større at den ikke kan vippe ud når døren er lukket. Vi har 30 mm

5. Da døren er større end hullet skal den nødvendigvis ind samtidig med at du laver væggen, ellers bliver det rigtigt svært...

God fornøjelse med projektet

Green

aha

Hej Anders.

1. Vådrums gips er en god ide at bruge, men ikke bydende nødvendigt da jeg går ud fra at du ikke bruger oceaner af vand.
(hæv din gipsvæg 10-15 mm fra gulvet kan alm gips bruges, har selv brugt det i mit køkken uden problemer)

2. Jeg lagde gulvet efter at vægen var sat op.

3. Brugte en børste-liste fra Skvalk på begge sider af min dørplade (høvlede lægter + 6 mm mdf pl. på begge sider + maling)

I bunden en tætnings-liste som (automatisk) lille fjeder påvirket stift som røre ved karmen/vægen går ned når døren lukkes.
Ingen træk gener. ( i forbindelse med forgang og ydre dør )

4. Prøv at undersøg hvilken afslutning du vil bruge i den forbindelse, og mål hvor meget denne fylder.

5. Kommer an på hvilket rulle-beslag og tætning du vælger, min dørplade er monteret før jeg satte vægen op. (har den ulempe at hele vægen skal skrues ned inden en evt. udskiftning) men regner ikke med at det bliver nødvendigt.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også