Anlæg/udbedring af grusvej

Jeg overvejer at købe et Torneroseslot - et hus på landet, der har stået tomt i mere end 2 år. Det frembyder en del udfordringer - en af dem er tilkørselsvejen. Muligvis er der grus under den bevoksning, der kun utydeligt lader ane, hvor tilkørselsvejen er, så det er en af de første ting, der i givet fald skal ske. Jeg forestiller mig at gå i snak med naboen, som har en gård, og dermed traktor.
Men hvis rydning af bevoksningen afslører, at der skal anlægges/udbedres grusvej, så har jeg ingen som helst ide om, hvor det bærer hen rent økonomisk - og det kommer selvfølgelig an på forholdene på stedet. 
Så  hvis nogen har bare en løs ide om, hvad ¨"meterprisen" for at få en blot rimelig tilkørselsvej kunne være, vil jeg være meget taknemmelig.


Sussi.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ind og hils pænt på den nabo , kommer du pænt ind og siger at du har tænkt på at købe ejendommen , og lige vil høre om han kender til den ( hvilket de fleste noboer gør i denne ende af landet ), kan du sikkert få at vide hvad der er i bunden og også hvordan det evt ser ud med kloakker olig
og samtidig ved mange af landmændene hvad der evt skal til og hvad det koster , da de tit er vant til at have med den ting at gøre
ellers er det helt umuligt at sige noget om uden at have set det selv , og hvad andre har givet for deres eget kan du ikke bruge til noget som helst
Der hvor det ligner en vej må der vel være en. Som der kan køres på. Hvad skulle det ellers være.
Men ellers reetableres den ved at skrabe evt. muldlag bort, udlægge et 10-20 cm stabilgruslag.
Du skal bruge: En gummiged eller grader, en viberationstromle, et antal m3 stabilgrus, til 200-300 kr pr m3, godt vejr og - hvis vejen er 50 m lang og det tager en dag - 10.000 k. Måske!!!
lad være med at bruge stabilgrus - brug knust beton. Det pakker meget bedre... (iøvrigt bør stabilgrus ikke koste mere en 150-170 kr per meter) Forhør dig ved en entrepenør med en rendegraver - de har oftest også en STOR pladevibrator man kan leje/låne... En rendegraver med fører koster 600 plus moms i timen og har han styr på maskinen kan han skrabe af og lægge materialer ud på et par timer...
Mange asfaltværker sælger knust asfalt meget billigt, det er godt til vej.
Hvis du gerne vil have vejen til at holde, uden huller osv, skal du lægge den, så den er højst på midten, så regnvandet kan løbe af.
Hver gang man retter sin vej, sørger man hele tiden for at skrabe materialer fra siderne af vejen, op og ind mod den høje midte.
Så er det let at holde en grusvej.
Lad endelig være med at bruge for grove materialer. 0-16 mm passer fint, hvis du selv skal kunne arbejde med sagerne, og det skal være til at gå og cykle på.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tak.
Jeg starter med at gå over til den nærliggende landmand. Jeg har selv tænkt, at det er vigtigt at få lidt at vide om, hvordan forholdene er i kraftigt regnvejr. Også sne, selvfølgelig, men der er nok alligevel flere regnvejrsdage end snevejrsdage.

Sussi.

Kig på terrænet. Skråner det ned mod ejd.?
Så vil regnevandet invadere dig.
Ligger ejd. i et hul? Så er der risiko for at vandet vil stemme op omkring huset
Er det en hulvej? Hvis ja, så er der lidt udfordringer i snestormstider, men så er en Land Rover og/eller en traktor en glimrende foranstaltning.
Grav et par 50 cm dybe huller hist og her på ejd.Hvis det er sort, løs jord, er det et vandlidende område. Er det hård ler, er det mere ok.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis