Kølerum hvor køleanlægget hjulpet af jordvarme(jordkøling)?

Hej med jer!

Vi er ved at bygge helt om og i den omgang vil vi gerne have os et kølerum (altså et rum som fungerer som et køleskab). Selve opbygningen af rummet er ingen problem, er selv tømrer. Opbygningen af køleanlægget i kølerummet kunne nemt laves af en kølemontør med en køleribbe inde i kølerummet, en kompressor udenfor rummet og en kodensator(køleribbe som leder varmen væk, I ved sådan en hvid klods med en blæser på) ude på husmuren. Men fik den idé, at man istedet for kondensatoren ude på husmuren, som iøvrigt slet ikke passer sammen med et hus fra 1860, kunne ligge jordkøling ned i haven (altså bare gøre som når de ligger jordvarme ned). Så man istedet for at lede varmen ud i luften leder det ned i jorden. Jorden i en hvis dybte er jo altid 6-7grader. Dette burde kunne give et kølerum som var billigere i drift eller?

Ved godt at hvis man skal have folk til at lave alt arbejdet med nedgravning af rør i haven kan det aldrig betale sig, men haven skal alligevel graves op og vi har selv en gravemaskine..

Er jeg helt forkert på den? er det muligt? og har I hørt om noget tilsvarende før?

På forhånd tak! - er spændt på hvad I svarer!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Installerer i også solvarme eller en form for varmeanlæg der kan styres?

Man kunne evt overveje at lade en varmepumpe dele varmen op så kølingen går til kølerummet, og varmen ind i varmesystemet.

Jeg ville overveje kondens og hygiejne, specielt hvis i skal bruge det til fødevarer. Sørg for at der hvor kølingen er under dugpunktet, der skal kondensen kunne komme væk, uden at der kommer bakterier eller svamp.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej Mobz.
Er det meningen at du skal have jordvarme til opvarmining af huset?
Men jo det er meget brugt i f.eks landbruget at man smider overskydene varme ud i jordslangerne.
Mht til osolemio så ja køb en ordenlig kølerumsfordamper f.eks en TA eller en roller.

Køletekniker & Energiteknolog.

@Gr0enkjaer

Nej det er ikke meningen, at vi skal have jordvarme. Det er meningen, som du selv er inde på, at vi vil sende overskydene varme fra kølerummet ned i jorden.

Der er flere grunde til at vi gerne vil have varmen fra kølerummet ned i jorden.

1) En kondensator på ydrevæggen passer ikke med huset.
2) Min søn som er ingeniør siger, at det er meget billigere i forbrug, at køle jordens ca. 7 grader ned til kølerummets 5grader end hvis en kondensator på en 30grader varm sommerdag skulle køle det ned til 5grader.
3) og så er det også lidt sejt at kunne sige, at kølerummet kører på jordkøling :-)

@osolemio
Vi har et fyrrum med stoker og solfanger så vi har investeret rigeligt i opvarmning =) men ellers en god idé!

Jeg ved intet om hvilket udstyr jeg skal vælge til mit kølerum, så I må gerne, som I allerede har gjort med fordamperen, komme med forslag til hvad jeg skal investerer i. Selve rummet regner jeg selv med at lave..

Kender I gode sider på nettet hvor man kan købe køleanlægget? synes ikke rigtigt jeg selv kan finde andet end kæmpe industri-køleanlæg

Mange tak for jeres svar!
Ja der er mange gode sider at handle fra i dk.
Men de kræver at du har din ISO9001 Certificering for at kunne købe fra dem.

Mht. afkøling af kondensatet i jorden jo kræver det lidt automatik at styre kondenseringstrykket fordi, i et kølekredsløb og med brugen af f.eks en danfoss T2 termoventil så kræver det et trykfald på 10 bar over ventilen. og ligeledes så kræves der et jævn kondensator tryk, derfor skal der bruges enten en pressostat til styring af en pumpe eller en vandstyret trykventil.
hvis du lige smider lidt info omkring rummet så som:
matriale
trykkelse på isolering samt typen af isolering
luft under bunden af rummet så kan jeg lige rysteposen.


Køletekniker & Energiteknolog.

Hej Igen Gr0enkjaer

Undskyld at der er gået noget tid, men har haft så meget at lave..

Den certificering er intet program (ifølge min søn). Kan du ikke linke til et par sider med gode fordamperer?

Har slet ikke sat mig ind i hvordan rummet skal laves.. Så hvis du også har nogle gode råd til det, vil jeg blive rigtig glad!
Ved bare at rummet bliver ca. 2x2x2meter og der er et kælderrum under på 15m^2

Mange mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis