Varmepumpe ekspertråd søges

Hej LDS

Vi er igang med at lave 1.sal på huset og skal igang med at udtænke den indvendige opvarmning. Kan det betale sig at sætte en varmepumpe ind istedet for at trække fjernvarmen op til radiatorer?

Indretningen bliver delt op i flere små rum, kan man klare den med en pumpe eller skal  man have fat på en til hver rum?

I soveværelset er opvarmning ikke første prioritet, her er det mere køling om sommeren vi får brug for.

Er der nogle mærker man skal holde sig fra og noget man skal være opmærksom på?

Det kommer til at dreje sig om to værelser på hver 10kvm samt et soveværelse på 18kvm. På badeværelset regner jeg med at jeg kan klare mig med en stor håndklædetørrer som varmekilde.

Håber i kan komme med gode råd og inspiration til mit projekt.

Mvh
Henrik Løkke
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener helt bestemt at du skal trække rør til fjernvarmen. Det er vist også noget med et lovkrav om at fjernvarmen har førsteret, overfor elvarme, som en varmepumpe går under.

Hvis du vil have en varmepumpe, er det en dejlig form for varme. Den varme luft føles behagelig og kommer hurtig rundt i alle hjørner.
-Men du skal have en i hvert rum, hvis du vil opnå tilstrækkelig varme, som du kan regulere. Ellers skal dørene jo stå åbne hele natten om vinteren...

Køling opnåes nemmest ved et klimaanlæg/varmepumpe.

Gode mærker/dårlige mærker: Hold dig fra Nordic Air! Der sælges stadig nogle stykekr rundt omkring. Det er det argeste Sh!t man kan finde!
Derudover kan jeg ikke anbefale de helt billige produkter til opvarmning af huset.
Jeg er kølemontør til dagligt, og jeg ser jo kun de billige anlæg der ikke duer. Men med alle de eksempler jeg har set, går jeg ud fra at fejlene er generelle...

Af anlæg monterer jeg selv bla. Daikin og Sanyo. Det er gode og solide anlæg med garanti på reservedele og service.
Af andre mærker er der både Bosch, Mitsubishi og IVT. Disse har jeg dog ikke den store erfaring med.

Mht. badeværelset, kan du måske godt bruge din håndklædetørrer. Men jeg elsker simpelthen bare gulvvarme :-) Det er den eneste varme i huset der er tændt pt.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja gulvvarme er en lækker ting. Det eneste vi bruger fjernvarmen til udover varmt vand er gulvvarmen på badeværelset. Ellers er resten af underetagen opvarmet af brændeovn.

Jeg har talt med flere bekendte som har udnyttet deres 1.sal. Deres erfaring siger at det er unødvendigt med gulvvarme på første sal. Den optrængende varme fra underetagen holder rummene lune nok til det kun er de aller koldeste måneder det er nødvendigt at tænde for varmen.
Med hensyn til afkøling af soverum hvad vil du så anbefale. Jeg syntes altid der bliver møg varmt i værelser på 1.sal og jeg døjer meget med at sove når der er for varmt.

Vi bor i en lille landsby med eget fjernvarmeværk. Så det er ikke ligefrem billig varme vi har her i byen. På sigt har vi overvejet at skifte til en alternativ varmekilde. 25000,-om året for at opvarme 90kvm syntes jeg er lige i overkanten og det burde man kunne klare billigere. Jeg ved at en længere nede af vejen kon ud af fjernvarmen for nogle år siden og fik jordvarme istedet
Hej.
Fjernvarme eller Varmepumpe, her skal du tænke på følgende

1. Når du har fjernvarme betaler du en tilslutnings afgift, og den er fast om du bruger eller ej, så hvor stor er den ?
2. Hvad betaler du pr. kwh for varmen ved fjernvarmen, så du kan sammenligne med en varmepumpe.
3. varmepumper hvis du tænker på en af de billige luft til luft, som jo egentlig er et Aircon, så giver de tør luft, og støv kort sagt dårligt indeklima.
4. Fjernvarme som du har koster et minimum i vedligeholdelse, en varmepumpe skal serviceres årligt! hvad mange ikke tænker på.

Mit råd,  Brug fjernvarme.
Varmepumper er gode, til gulvvarme, men ikke rantable sammen med andre energiformer

M.v.h.

Ole Sass

Zap

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis