Stålsøjler i fundament

Hey,

Har den sidste uge knoklet med at lave en 1,5m sandpude på min byggegrund og regnede med, at skulle støbe sokkel her i næste uge. Har en ingeniør til at beregne stålkonstruktioner osv, men de kommer først tilbage om 2 uger og ville jo gerne udnytte min ferie. Her er tale om 3 stål "buer" som går fra gulv og hele vejen til kip og ned på den anden side og ingeniøren har sagt det er ganske fint at montere disser buer med ankre, skal også have en stålsøjle i begge gavle.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan griber jeg det an på den smarteste måde??

Bør jeg lave hele soklen (støbe render og sætte mine to rækker lecaterm blokke) som normalt og så lave plads (fjerne isoleringen i termblok eller save lecaen væk der hvor blokken skal være) til mit stål bagefter og montere disse med ankre??

Eller bør jeg undlade, at sætte blokke der hvor søjlerne skal stå og så mure lecaterm blokkene op uden om søjlerne bagefter jeg har monteret dem med ankre??

På forhånd mange tak!

Fortsat go sommer!! ))

 SELVBYGGER!!!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen fundament guruer på banen...?

 SELVBYGGER!!!

Du bør holde sommerferie og lade op til efterårets strabasser.
Eller finde noget andet at lave, f.eks. finde ud af hvilke gulvflise du skal bruge i badeværelset, eller køkkenelementer eller udendørslamper.
Når du har en ingeniør til rådighed vil han med garanti vende tilbage efter soommerferien og påstå at det du har lavet er aldeles forkert.
Jeg tror også det er bedst at holde ferie.
Forstår måske heller ikke helt spørgsmålet, for ankre til stålbuerne er da normalt støbt langt og dybt ned i soklen, og så kommer de og rejser stålbuerne på disse ankre og bolter det sammen.

Så hvis du støber soklen uden disse ankre, så tror jeg det bliver en ommer, og så var det nok bedre at holde ferie.
Nu er det jo godt en uge siden spørgsmålet blev stillet, så det kan være det er for sent.

Ankrene skal sidde i den "gode" beton, der kan altså intet fastgøres til lecatherm. Vær opmærksom på, at uanset hvilken af dine to løsninger du kunne vælge skal der være rigtig god plads omkring søjlen, dvs ikke kun hul i lecathermblokkene, det er for lidt.

Jeg ville selv sætte et anker bestående af et I-profil med en plade med påhæftede bolte på toppen. Denne indstøbes i fundament, og stikker op gennem lecablokkene, som kan tilpasses ind omkring denne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis