Halogen spots til indbygning i gammelt loft

Jeg har planer om at installere halogen spots i mit kælderværelse i en københavnerlejlighed fra 1925. Under overfladen består loftet mest af gammelt halm og hønsenet, indtil man når op til forskallingen.

Men jeg frygter brandfaren!!

Jeg synes at have hørt at der nu om dage findes spots hvor hele dåsen og konstruktionen isolerer fuldstændig og leder varmen nedad istedet for opad, netop til brug i den slags tilfælde, men har ikke været i stand til at finde noget om det.

Nogen gode råd? links til forhandler? eller er jeg helt på afveje?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du måske skulle lede efter er LED spots, de bliver aldrig mere end 40 + så vidt jeg har læst.

V.h.  Håndværkeren
Tak for svarene.

GU10 halogen pæren ser spændende ud og jeg tror det er lige før jeg vælger at købe den.
Spørgsmål #2:

Fra loftoverfladen af gipsplade til forskalling er der 110mm. Jeg kan se at de F/HAT godkendte spots typisk har en indbygningsdybde på 60mm eller 100mm. Det giver mig muligheden mellem en rest på 50mm eller 10mm, alt efter hvilken jeg vælger. Er det stor nok afstand til forskallingen, som altså er brandbar? Skal F/HAT forstås sådan at det ingen betydning har at den placeres direkte op ad brandbare materialer?
F/hat betyder at spotten må indbygges uden afstand til dåsens sider, og direkte i f.eks. isolering - så du kan godt bruge dem hvor du har en rest på 10mm

Noget andet er så selve lyskilden, en 35W halogen bliver ret varm hvor en 3W LED kun bliver lun, så du kan overveje om du ikke skal gå efter nogle LED GU10 "pærer"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Silashansen

Der er en hel del information på www.daxtor.dk hjemmeside det er dem som producere Easy2light indbygningsspot´en, der er mange modeller og indbygningsspot. Men der er også en video som meget forståligt forklare hvordan man gør det nemmest.

Ellers er der nogle lave indbygningsspot fra unelco her http://www.ranlight.dk/shop/spot--indbygningsspot/downlight-dl-gx5,3-hvidb%c3%b8rstetst%c3%a5l.aspx

Du vil ikke opnå ret meget varmeudvikling ved at benytte LED pære og gu10 fatninger er meget alsidigt til både alm spot pære, lavenergipære og LED lyskilder.

Du må også gerne skrive en mail hvis du har spørgsmål til belysning eller lys og lamper.

Du skal nok finde noget der virker til dit belysnings behov

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis