Indvendig vindues maling ??

Davs

Jeg har for ca. 2 år siden malet vores vinduer indvendigt (trævinduer), med hvid olie maling. Kan desværre ikke huske mærket, på malingen.

Problematikken består i, at malingen er begyndt at skalle af (har givet det en tur med sandpapir først, inden maling) samt at jeg er lidt træt af, at jeg kan se penselstrøgene, i malingen, så derfør ønsker jeg at gøre arbejdet om, selvom det er træls..!

Summa sumarum, søger jeg en maling, som er holdbar, vaskbar, samt en metode/maling der kan påføres så jævnt så muligt, uden at kunne se strøg fra fx. pensel ??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan skal det være. Rigtige mænd bruger hverken grunder - eller kondom.
Mon ikke du burde søge en maling so er velegnet til folk der ikke gider det nødvendige forarbejde.
Må jeg foreslå at du går hen til den lokale malingshandler og køber det nødvendige værktøj og materialer og får de nødvendige instruktioner.
Og bare følger dem. Så skal du nok få de allerflotteste vinduer :o)
Du er nok nødt til at gå igang med god gang sandpapir, (evt et skrabejern), grundrens og grundfarve... Først.... Så kan det være de holder lidt længere end to år

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg har rigtig gode erfaringer med Flügger Interior maling, men det kræver (også) at man bruger en hæftegrunder og mellemslibning inden.

 Uffe Hagen

Brug en smal ("velour") malerrulle - så undgår du dels penselstrøg, dels går det hurtigere.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nej, du skal ikke bruge en rulle....! Det ser da farligt ud, hvis du bruger en rulle til vinduer/dørkarme/fyldningsdøre o.lign afsløre med det samme at det er en klamp maler og ikke en prof. Den slags bruger man gode pensler til.

Slib vinduerne godt og grundigt igennem og skrab evt løst siddende maling af.
Vask dem i varmt vand i blandet grundrens.
Vask efter med varmt vand for at fjerne sæberester.
Mal med en mellem/grundmaling f.eks Snickerislip fra beckers.
Spartel ujævnheder ud med en lakspartel, lad dem tørre, slib og pletmal med grundmaling.
Mal dem derefter 1-2 gange med en acrylemaljemaling. F.eks Snickerifinish fra Becker, den er let at arbejde med, der skal meget til før den løber og den står pænt efter færdigmaling.

Køb et par gode pensler. Det kunde f.eks være en lille ringpensel eller ovalpensel 25 eller 35mm og en lille såkaldt "stikpensel".
Gode pensler har stor betydning for arbejdet. Lad være med at købe de der bilkapensler til 10-15 kr. De er lige til skraldespanden! Køb nogen af mærket Anza, Spekter, Flugger eller penslernes Rolls Royce, Guldberg. Så er du i hvert fald sikker på at få en ordentlig pensel.
Evt før du færdig maler kan du fugte vinduer let ved at kører en ren fugtig klud henover dem,- så flyder malingen lidt bedre sammen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
hpox - Hvorfor spilde din tid med indlæg, som nærer til provokation ?

Jacbo, fantastisk indlæg.!!! Har været i dyrups idag, og købt kvalitets pensler samt maling, og få instruks, der ligner meget din. Kan du fortælle mig hvor man køber "beckers" henne ??
Det fede som hpox ikke har forstået her, er at man får tips/tricks som man ikke nødvendigvis får i malerbutikken, åsom at fugte med en klud inden maling, for det flyder bedre sammen..
Butikkerne vil som regl gerne sælge dig en masse fint.

Bare gør som Jacko siger...

Han er dygtig

Men han skal dog rettes i een ting, en skumrulle fra PP mestermaling er det bedste til at male døre med... har kun set så fine overflader hvis man sprøjtemaler... men den rulle, uhauha
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Sten.

Jeg køber altid min Beckers via vores Flugger butik (men det kan du nok ikke som privatkunde)
Men her er en liste over beckers butikker: http://www.beckers.dk/Udendors/Find-butik/

Du kan selvfølglelig også sagtens bruge andet acrylemaljemaling end Beckers, de fleste prof- farvehandlers er okay. Jeg heller bare mest til Beckers, som er lettest at bruge (og billigst).

mkh: Ja, man kan godt rulle en dør - en alm flad dør. Men som maler ved du vel også at man ikke ruller en fyldningsdør Kender ikke specifikt skumrullen fra PP... Måske jeg skulle afprøve den en dag

og husk så altid at vaske penslerne godt igennem efter arbejdet. Så kan dine pensler holde i mange år. Og lille tip, når de er skyllet igennem, så evt lige put noget malertape omkring hårene, så mister de ikke faconen

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også