slaggebelægning i cirkulationspumpe

Hej Alle.
Her i det gode sommervejr inden ferien slutter ville jeg skifte vores cirkulationspumpe som ikke længere kunne finde ud af at regulere pumpehastigheden. Det er en grundfoss alfa 1.generation og jeg har hørt at de ikke er så gode. Jeg vil så skifte til en alfa 2 og tappede vandet af og skiftede pumpe så langt så godt. Nu har jeg så lige skilt den gamle pumpe ad og ser til min overraskelse at den er helt slagget til og kører trægt.
Spørgsmålet er så: er det almindeligt at en cirkpumpe ser sådan ud? Er det derfor at den begyndte at køre dårligt? Kan man forebygge det? eller skal man skille sin pumpe ad hvert andet år og rense den? Og hvad kan man i så fald rense den med. Det var mange spørgsmål, men en af smedene her har vel erfaring med disse pumper og ved hvad der normalt.
jeg takker på forhånd.

Mange hilsner Kovsa

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det vel ikke kun pumpen, der er slagget til, måske du skulle skylle hele systemet igennem, incl radiatore.

Men lidt belægning kommer der da på pumpehjulet, det burde ikke være nødvendigt at skille pumpen ad for rensning.

mvh jens
Hej je-ns.
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener set i relation til mine spørgsmål. Hvis belægningen sad så løst at det kunne skylles væk, så sad det vel ikke fast på pumpehjulet  og næsten stoppede det til? den blanke del er den originale overflade. Når belægningen bliver tør kan den nemmere renses af . Er der nogen der har set noget ligende?

mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Hej
Ja det har jeg. Alle hullerne var stoppet til i min pumpe hjul. Den fik en tur med luftpistol. Så var den som ny igen...Du kan da godt tjekke pumpen for det hver andet år..eller hver tredie år. hvis du mener der er slam/ skidt/ rustflager eller hvad der nu kan finde at være i et centralvarmesystem..
Belægningen kommer jo et sted fra, og jeg mener den stammer fra beskidt vand i anlæget (hvor skulle den ellers komme fra ?)

Derfor mit forslag med at gennemskylle systemet!

Har du åben expantion på anlæget?

Mvh jens
Hej Je-ns.

Jeg har lukket ekspansion. Det kan godt være at det er noget der er i vandet, men hvor kommer det så fra. Hver gang man skifter vandet kommer der jo iltrigt vand på som vil fremme mulige partikler fra den øgede korosion. Hvis det bare er frit svævende i vandet hvorfor sætter det sig så så fast på pumpen. Inden jeg skifter vand er jeg nødt til at vide noget mere. 777 kender åbenbart til problemet, men jeg mangler stadig nogle svar. Måske findes de ikke her og så må jeg jo bare køre videre som før og så rense pumpen næste gang den ikke kan trække vandet rundt igen. Jeg spørger her fordi jeg kunne tænke mig at vide hvis det var muligt at forebygge det.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Jo, forresten. Prøv at sætte en snavssamler på røret lige inden pumpen. Så kan du nok forebygge at det vil ske igen. Husk en kugle hane både før og efter snavssamler og pumpe, så det er let at komme til . Der må blot ikke være nogen haner mellem kedel og trykeks..
Snavset må jo stamme fra rørene, og radiatore og den tæring som der nu er i anlæget.
Jeg har lige lavet lidt om på rørene i krybekælderen, det var lidt af en suppe i bunden af rørene.
Men det er da rigtigt, at når man skifter vandet, er det jo iltet og øger derfor tæringen.
Ideelt skulle man jo tilsætte nogel ala kølervæske, som jo nettop imødekommer de problemer, men det er jo nok lige lovlig meget at gøre ud af det.

En skidtsamle beholder, er da bestent et godt bud...

mvh jens
Hej til Je-ns og 777.

Jeg takker for svarene. Det er jo ikke altid man får svar på det man spørger om, måske er der ikke nogen svar.  Besværet set i forhold til at skulle sætte en snavssamler ind før pumpen (tror at den skal være fin som kaffefilter for at virke og har aldrig set det andre steder) så tror jeg bare jeg fylder vand på og køre videre. Så har jeg dog en ide om at den skal renses næste gang den ikke kan levere vand nok.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Man kan vel sige at det er en fin foranstaltning at ville indsætte en snavsesamler, men skal den være så finmasket at den tager denne type snavs, får du 2 andre problemer - tryktab og driftsforstyrrelser.
Tryktabet betyder at pumpen skal yde mere dvs. større energiforbrug ( ja det er trods alt nok minimalt) og du risikerer at skulle tømme snavsesamler hver og hver anden dag fordi du mangler varme i yderste radiatorer eller i gulvvarmen (som typisk kræver mest tryk til rådighed) fordi snavssamleren fungerer.

Pumper der står og kører mod lukkede porte dvs. kører uden reelt behov bliver meget varme af at 'køre' i sit eget vand og deraf får du belægninger på flader og andre gange ødelagte lejer. Måske dette er årsagen i dit tilfælde? Grundfos pumper er typisk ikke (?) så følsomme som visse andre fabrikater, men sørg hellere for at der f.eks. er et pumperelæ, der slukker pumpen hvis der ikke er reelt behov. Jeg tvivler på, at et nok så finmasket filter i en snavsesamler kan afhjælpe tilsætninger af ovenstående type...

Jeg har aldrig hørt om, at man kan vedligeholde sin pumpe, men jeg vil foreslå en grundig gennemskylning af anlægget hvis du ellers er nogenlunde færdig med at bygge/bygge om på anlægget. Samtidig vil det være smart at sikre sig, at pumpen ikke er monteret 'vandret' et sted hvor snavs falder ned og lægger sig, når anlægget er i hvile/stoppet.
Hej til vvs'eren.
Tak for dit indlæg.
Min pumpe sidder ca 25 cm over udløbet fra fyret og det vil være alt for besværligt at indsætte et filter her før pumpen og jeg tror også at det vil gi flere problemer. Den pumpe på billedet er en alfa pumpe af de første der kom. Jeg købte den fordi den efter sigende skulle drosle ned i omd. når termostaterne lukkede. Det virkede også de første 2 år derefter begyndte den periodisk at stå og køre i sit eget vand, og gik først ned i omd når man havde slukket og tændt igen. Her i vinter kunne den pludselig ikke pumpe vand til de yderste radiatorer på loftet og jeg skruede den op på fuld styrke og besluttede at je ville købe en ny pumpe til sommer. Det være så gjort nu. Til min overraskelse så pumpen ud som vist og jeg tænkte så om jeg kunne ha klaret sagen med en rensning. Den nye pumpe en alfa 2 kører nu og leverer kun, gennem en drøvling, til vvb  og bruger 7w. Det vil blive interessant at se forbruget til vinter.

mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere