Bankelyd under motor

Jeg har en Polo 1.6, 1997 6N-modellen. Når jeg kører kommer der engang imellem nogle lyde fra under motoren...det lyder som nogle bankelyde men de varierer i hastighed og det er ligegyldigt om jeg kører hurtigt, langsomt, skarpt til siderne eller bremser hurtigt op. Lydene kan kommer efter at jeg har kørt 5 meter, vare i ca 2-3 sekunder og så kan der gå minutter før end at lydene komme igen.
Jeg har haft bilen oppe på liften og taget fat i alt hvad jeg kan. Der er ingen dele der er løse.Men når jeg tager fat i højre forhjul er det helt klart at hjullejet er defekt. Men kan det gøre at der kommer bankelyde?  Selve lydene kommer engang imellem fra venstre side, nogle gange midt på, men jeg syntes ikke jeg kan høre at de skulle komme fra højre side. Når lydene er der kan jeg mærke det på rattet samt pedalerne...
Håber på nogle gode ideer fra jer :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at tjekke dine bærekugler - styrekugler - evt. krængningsstabilisator og div. gummiophæng.

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hvis det er en rytmisk lyd, der følger omdrejningerne på hjulet, er det nok et knokkeled, der er gået. Det høres specielt meget, hvis man drejer med træk på hjulene. Ny trækaksel (eller en ombytnings) er kuren. Men det vil da være smart samtidig at skifte lejerne. Det koster jo ikke en herregård, og så ved du, at det er lavet. Den slags ting har det med at komme i bølger, er min erfaring. Det ene kan udløse det andet.
Så har jeg fundet og udbedret fejlen.
Jeg købte et nyt leje, kørte på Gør-det-selv værksted og brugte 1½ time. Der skulle bruges hydraulisk presse :-) ( har aldrig prøvet at skifte indvendigt leje) og det gik kanont godt. Efterfølgende var lyden væk og bilen kørte som ny..hehe.. Jeg sporede den forleden dag da jeg har haft hjulnavet ude, og det hele funker.
Tak for de gode råd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis