Solceller... Lyder jo som en rigtig god investering.

Hej
 Så et indslag på tv/midt-vest i søndags. Kan ikke lægge linket ind. Men, google :  tv2 regionerne net tv.  Tv/ midtvest d. 18 juli. Det indslag med Måler render baglæns.
 Det lyder som om at man kan lave gratis strøm med solceller ved en investering på 90000 kr, ( 3700 kw, årligt) ved at man om sommeren "låner" til elnettet og om vinteren "låner" fra elnettet... Det ville kunne tjene sig hjem på 9 år og anlægget kan holde i 30 år....Men, hvad med afgifter er man også fritaget for dem...

mvh 777
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man betaler vel bare afgifter af hvad der står på måleren - og hvis den render baglæns så er forbruget lavere end uden solceller..
eller er det mig der forstår forkert?

/cs

Har undersøgt det lidt Nærmere. Nu må i lige komme efter mig og rette mig hvis jeg tager fejl.

Det er noget der hedder netto ordning. Bruger man feks. 4000 kwh om året og ens solceller laver 5000 kwh om året. Afregnes der for den overskydende el med 0.60 øre pr. kwh. Dvs.. man låner til nettet om sommeren og låner fra nettet om vinteren. Altså ingen penge eller afgifter for sit eget forbrug. Er der mere til nettet end man bruger på et år får man 60 øre. Har man for lidt betaler man fuld pris for det el man mangler...
Ja, præcis, og hvis det ikke var for denne regel, kunne det slet ikke betale sig at køre el tilbage til nettet. Så kunne man lige så godt oplade på nogle batterier.

Men det er smart, også for samfundet. Mens du er på arbejde, eller i skole, om dagen, og ikke har brug for meget strøm, sender dine solceller strøm ud på nettet, hvor forbruget er stort. Hele Fabrik Danmark kører på en gang. Om aftenen, når de fleste firmaer kører på vågeblus, så er der overskudsstrøm fra kraftværker, specielt når vi kommer hen ad natten.

Det er derfor samfundsøkonomisk og miljømæssigt bedst hvis vi kan flytte noget af forbruget over til nattetimerne. Om natten hvor solcellerne ikke giver strøm, er der alligevel ikke brug for strømmen, så det passer jo fint!

Netto-ordningen, var oprindeligt en forsøgsordning, men sidenhen blev den gjort permanent (heldigvis!). Der er et maks på - så vidt jeg husker - 6kW i peak effekt for et anlæg til private (pr husstand). En boligblok med lejligheder kan regne 6 kW pr lejlighed. Det er en simpel regel, omend den ikke synes nødvendig. Man betaler jo aligevel for forskellen, og producerer man mere end man bruger, får man kun den rene elpris, ikke afgifterne.

Jeg er ved at installere et system som får en peak effekt på 3,6 kW. Efter at udskifte lys til LED på et tidspunkt, forventer jeg at komme ned på 1/3 af mit nuværende forbrug.

Hvis man køber Solarus hybridpaneler, kan man producere (peak) 3,6 kW strøm OG 18 kW varme, fra de samme paneler (12 styks). Med den nuværende kurs (SEK) vil sådanne 12 paneler koste ca 75000 DKK. Dertil kommer inverter (ca 15000), og styring/rørføring/ledningsføring mm i øvrigt. I løbet af næste år håber jeg på at kunne fortælle mere om mit system, for indtil videre venter jeg stadig på levering af disse hybridpaneler.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

@osolemio
Det lyder spændende, jeg går selv og overvejer at montere solceller i forbindelse med en tagrenovering.
Kan du sige mig hvilken forhandler der har Solarus hybridpanelerne, og hvad du har hørt som gør dig tryg ved at investere i et så relativt nyt produkt.

Mvh
Skrevet af rf på 30 jul 2010 15:41
@osolemio
Det lyder spændende, jeg går selv og overvejer at montere solceller i forbindelse med en tagrenovering.
Kan du sige mig hvilken forhandler der har Solarus hybridpanelerne, og hvad du har hørt som gør dig tryg ved at investere i et så relativt nyt produkt.

Mvh


Jeg er stadig på venteliste, som en af de første privatkunder i øvrigt. De har udviklet produktet, men de er ved at optimere deres produktion så de kan holde udgiften pr enhed nede.

Jeg tror ikke der er nogen forhandler endnu i Danmark. Du skal nok ikke regne med at kunne få nogle paneler før til næste forår, men det kan nok godt betale sig at bestille nu, for at få en plads i køen.

De har i noget tid kørt med en solfanger uden solceller, men ellers samme opbygning. Den her model er en videreudvikling af varmemodellen til en hybrid el/varme model.

Jeg ved selvfølgelig ikke at det virker, da jeg ikke har panelerne selv endnu, men jeg har sat mig ind i virkemåden og kan sagtens gennemskue hvor smart det er. Det er virkeligt en milepæl inden for solvarme/el, fordi der er mange fordele:

TAGAREAL: Mindre tagareal krævet, for samme samlede produktion af el/varme. I mit tilfælde, 12 paneler som er ca 26 m2 brutto, og giver 18 kW varme og 3,6 kW strøm (peak). Prøv at beregne hvor stort et areal der skal til at producere så meget strøm OG varme med eksisterende paneler. Og hvad det koster!

PRIS: 12 paneler med den ovenfor anførte ydelse koster 72.000 SEK plus moms, dvs ca 70.000 DKK MED moms. Den lave pris er bl.a. fordi man sparer så mange solceller.

HOLDBARHED: Fordi solcellerne afkøles, holder de længere. Jo varmere en solcelle kører, jo hurtigere vil dens ydelse falde (her taler vi om en periode over 20 til 30 år, eller mere)

SÆSONUDSVING: Pga spejlene, vil der ikke produceres så meget peak strøm/varme som konventionelle 1:1 indstrålings systemer. Til gengæld vil kurven være meget mere flad, så ydelsen fra efteråret over vinteren, til om sommeren, er meget højere end konventionelle systemer (bortset fra de systemer med bevægelige paneler som følger solen).

VINTERYDELSE: Pga spejlene som fokuserer lyset, kan man opnå højere temperatur om vinteren, end man kan med de fleste andre solvarme paneler. Det er jo som at sidde med et forstørrelsesglas, her bare med et spejl. Ydelsen på solceller falder hurtigt når lysets intensitet falder. Men fordi lyset koncentreres her, så svarer ca 30% lysstyrke til hvad man havde opnået med de samme antal celler i 1:1

Der er flere andre fordele. Men det er rigeligt til at det gør det værd at vente på. Det passer perfekt ind i mit design hvor der indgår flere varmelagre, bl.a. et under huset.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
ja det lader til der er rigtig meget fokus på solceller for tiden, de er nu også smarte...

http://www.physorg.com/news199962208.html

en nyhed fra i dag
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@osolemio
Tak for det uddybende svar, og held og lykke med dine paneler når de kommer.
Jeg tog kontakt til Solarus, men det lader til at leveringstiden endnu er lang.
Skrevet af rf på 08 aug 2010 21:48
@osolemio
Tak for det uddybende svar, og held og lykke med dine paneler når de kommer.
Jeg tog kontakt til Solarus, men det lader til at leveringstiden endnu er lang.


Så er det jo bare om at få bestilt nogen! Der er ikke noget krav om depositum eller at betale forud, så du kan jo bare få en plads i køen og så evt senere springe fra. Panelerne er 2,5 x 1 m (brutto, inkl lidt plads til at samle dem), og de fungerer bedst hvis de monteres i "landscape", altså 2,5 meter i bredden. Jeg skal have 3 i bredden og 4 i højden - 12 i alt, og hver panel giver 300Wp el og 1500Wp varme.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Halløjsa

Jeg er selv ved at undersøge markedet for solceller og har også set på disse paneler fra Solarus. Men ifølge denne artikel (http://ing.dk/artikel/104154-her-er-den-kombinerede-solcelle-og-solfanger) er hybridpaneler ikke særlige rentable i DK, medmindre de kombineres med en varmepumpe. Kølevandet bliver simpelthen ikke varmt nok på vores breddegrader.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis