Lille vandværk i eksisterende brønd

Hej

I vores have er der en brønd med et brønddæksel på nok 80-100 cm i diameter og en brønd som går adskillige meter ned og så er der vand i bunden.

Jeg kunne godt tænke mig at hente noget af det vand op, primært til vanding af have og også til at tappe vand til vores nymonterede springvand i vores forhave som forresten "drikker" en del mere vand end jeg havde forventet.

Jeg kunne godt tænke mig et anlæg som kunne sættes op og bygges en kasse udenom så det kunne stå udendørs og være sluttet til hele tiden så man ikke skal rende og slutte til hver gang man skal have lidt vand. Derudover ville jeg også gerne have en eller anden form for ekstra tank så der altid er lidt vand som så kan tappes fra en hane i bunden til hvis man lige skal have en vandkandefuld vand.

Tanken kunne være sådan en palletank men de er ret store og jeg har dog ikke brug for 1000 liter på "lager".

Er det muligt at få noget som kan kobles til så man bare går ud og trykker på en knap for at tænde og når beholderen er fuld så slukker man igen.

Een ting mere...Jeg har set nogen som har sådan en slange med et filter i enden som sænkes ned men da jeg gerne vil have det som en fast installation vil jeg hellere bruge fast rør og så lave et hul skråt ind i brønden så der ikke skal ligge en slange overpå græsplænen de 2 meter der er mellem tank og den husmur som jeg håber at kunne bruge til at stille anlægget op ad. Dette også fordi jeg helst ikke vil have låget af tanken af hensyn til mine 2 små børn som kunne falde i og slå sig eller drukne...

Er der nogen der ved hvad det vil koste hvis en brøndborer eller lign. skal ud og gøre den lidt dybere. Det ser ud til at der kun er omkring ½-1 meter vand og det ser umiddelbart ud til at man med en slamsuger eller lign kunne suge noget jord op for at gøre den lidt dybere og at der faktisk er brøndringe længere ned end "jordoverfladen" når brønden er suget tør.

Mange spørgsmål...Håber på svar alligevel...

Det behøver forresten ikke koste en formue

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I de gode gamle dage, - langt ude på landet, hvor der ikke fandtes offentligt vandværk, hængte man ofte et "vandværk" ned i brønden.
Dvs. en centrifugalpume, ofte af fabrikat Grundfos, og en hydrofor, altså en tryktank, forsynet med en pressostat, der starter når trykket i tryktanken bliver for lille. Og selvfølgelig et "sugerør" ned i brønden, anbragt så tilpas højt, at suget ikke hvirvler bundfald op.
Små vandværk af denne type kan fås for små penge hos f.eks. H.N.
Når bare det er anbragt forstfrit, skulle det ikke give problemer.
Noget andet er, hvad kommunen siger til det. Men hvad man ikke ved.....

Mht. uddybning af en brønd, så har jeg været med til det for mange år siden.
I dette tilfælde omfattede det dog kun fjernelse af omkring en halv meters slam fra bunden.
Ned med husets længste stige, fyld en spand og få nogen til at trække den op osv.
Det kan sikkert ikke anbefales, men i "de gode gamle dage" gjorde man jo så meget....

Takker for svarene.

Jeg har ingen intentioner om at kravle derned, jeg har hørt masser af historier om folk som af den ene eller anden grund ikke kunne komme op så jeg vil under alle omstændigheder overlade det til en professionel.

Jeg har kigget lidt på grundvandspumper og harald nyborg har rigtigt nok nogen som også kan tage "urent vand" men det ser ud til at de kun har en max løftehøjde på 5 meter og det er sikkert lige klejnt nok. Ellers var det jo en oplagt mulighed at sænke sådan en derned med en passende snor så den kunne hentes op igen når der skulle renses.

Har set sådan et lille automatisk vandværk og det virker jo også til at være meget smart men jeg kunne som sagt godt tænke mig et system hvor jeg selv bestemmer når der skal tændes og hvor der primært pumpes op til en beholder som man så kan tappe fra.

Er der ingen der har et forslag til en eller anden form for tank på måske 100 liter. Jeg har som sagt set de der 1000 liters palletanke men for det første er 1000 liter nok lige lovligt voldsomt og for det andet så pynter sådan en stor fætter jo heller ikke ligefrem i haven :-)

 

En regnvandstønde kunne måske være en mulighed ??
Hej igen

Nu har jeg så kigget lidt på det igen og valget faldt på en dykpumpe og en regnvandstønde med fod fra harald nyborg.

Jeg må jo også nok krybe lidt til korset vedr. brønd dybde. Min hukommelse, mit tunnel målesyn og min hukommelse fra for et par år siden da jeg sidst have dækslet pillet af havde snydt mig en del.

Brønden er ca 80 cm i diameter i de nederste brøndringe og der er reelt set ikke mere end 2 meter til vandspejlet og en pejling siger at der før vi pumpede var ca 90 cm til bunden fra vandspejl. Ergo er der ~3 meter til bunden af brønden.

Pumpen hentede via den medkøbte 1" vandslange de 200 liter der var kapaciteten på regnvandsbeholderen op på under 10 minutter så det må siges at være en succes.

Nu skal jeg så bare have boret et passende hul skråt ind i den øverste brøndring så 1" slangen kan føres igennem der og ind til væggen hvor den så skal tilsluttes regnvandsbeholderen. På den måde kan jeg med en simpel kontakt "helautomatisk" fylde tønden med vand.

Derefter skal jeg så have fikset et system så jeg kan få vandet til at løbe via et pex rør til mit springvand.

Er der nogen der i den forbindelse ved om tyngdekraften vil være nok til at trykke vand fra beholderen som står ca ½ meter højere en springvandet gennem 30 meter pex slange og ind i beholderen til springvand eller jeg er nødt til at lave et system med en pumpe som kan sende vandet afsted. ?

Kan jeg forresten godt med sådan en billig dykpumpe regne med at lave et system hvor jeg tager og reducerer den 1" slange til vandslange tykkelse og regne med at den kan generere tryk til en havevander eller vil det ødelægge den hvis den skal lave tryk ?

 

2 beholdere som er forbundet med en slange vil efter min bedste overbevisning altid udligne, så vandspejlets højde er ens, - afstand og slangedimension betyder kun noget for tiden det vil tage, og det må du nok lade komme an på en prøve.

Har du checket om vandet kan følge med til at løbe til i brønden, så du ikke blot pumper brønden tør på meget kort tid. Den der ca 1/2 - 3/4 kbm (har ikke regnet nærmere ud) der er ved 90cm vanddybde, tager det jo ikke lang tid at smide ud med en havevander.
Nej jeg har ikke checket om vandet render til hurtigt nok men så vidt jeg har fået at vide andetsteds kan sådan en brønd som har stået i årevis godt gro til så der ikke render vand til så hurtigt i starten. Dog skulle det så vidt jeg har fået at vide ændre sig hvis man bruger brønden.

Altså sådan at hvis man sørger for at tappe så skulle det løbe til hurtigere for hver gang ... Men jeg må indrømme at det ikke er noget jeg har forstand på så det kan meget vel være noget sludder.

Ja jeg tænkte også at 2 beholdere som sådan er forbundet nok ville gøre sådan. Dog bliver jeg nok nok nødt til at lave en lille automatik med en niveau føler i mit springvand som så kan åbne for en magnetventil for ellers løber det jo over :-)

Nå men min første opgave imorgen bliver at finde ud af hvor alt vandet fra mit nye springvand forsvinder hen....Fyldte spanden op her 19.15.... 50 liter vand. 22.40 manglede der igen 50 liter. Jeg gætter på at det ikke er muligt at fordampe 50 liter vand på godt 3 timer en ikke alt for varm sommeraften

 

Det er meget muligt du har ret med at vandet løber hurtigere til efter nogen tid.
Men det kan vel også være overfladevand der er i brønden, fordi der er lerlag eller al, som forhindre nedsivning i det omkringliggende område, og at brønden faktisk rummer en boring, hvor de før har haft pumpen til at stå nede i.
Her på matiklen er der en brønd som vel er 6 meter dyb, hvor pumpen var placeret i bunden for at kunne suge vandet til sig i den x-antal meter dybe boring, som er i bunden.
Men denne brønd er så også altid tør. Såeh, du har nok ret.
Og nej, tror heller ikke 50 l fordamper så hurtigt ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis