Træer i surbundsbed

Hej,

Jeg har anlagt to blomsterkummer på 1x4 m. ved min terrasse.

I de kummer har jeg tænkt at plante rhododendron'er i surbundsjord. Jeg ønsker også at plante et opstammet træ i hvert bed, og jeg vil også plante disse opstammede træer i to andre bede med alm. jord.

Men hvilke opstammede træer egner sig til surbundsjord, og som også kan plantes i alm. jord?
Træerne må helst ikke blive alt for store med tiden.

På forhånd tak,

Jette.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træer som birk, røn, løn, gran, rødeg, pil og buske som bærmispel og magnolia (kan opstammes) kunne være muligheder. Men du bør nok søge træerne i en dvæg eller mini version, da de ellers hurtigt vil blive for store og kræve konstant beskæring og reduktion af rodnettet for ikke at blive for voldsomme.

Tænk i øvrigt på om rhododendron er sagen til et bed af den størrelse. De vil formodentlig hurtigt blive så store, at de vil kræve meget beskæring også. Azalea er også en del af rhododendronfamilien og dermed sammenlignelig f.s.v.a. blomstring, jordbund, pleje m.v. Men de bliver almindeligvis knap så store, hvorfor de vil være enklere at holde tilpas i størrelse - også i forhold til det centrale træ, da det jo formodentlig er hensigten, at der skal være "luft" mellem trækronen og underbevoksningen.
Det er ikke et træ, men prøv at kigge på Pieris 'Forest Flame' - den får knaldrøde topskud i foråret og er noget af det flotteste. En anden busk, jeg vil anbefale til formålet er "Pagodebusk", som har en meget langsom vækst og de sødeste klokkeformede blomster.
Hej,

Mange tak for svarene og de gode råd. Det er meget hjælpsomt.

Mvh
Jette
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis