Spørgsmål om montering af beslag til hal til spielerstage

Hej

Jeg har netop fået lavet en helt ny træmast til min Allegro 27, da den gamle var rådden (og malet hvid af sælger!!! :-0)

En del af årsagen til rådskaden var et hjemmelavet beslag til stagehalet ved sallinghornene. Sælger havde gjort sig meget umage med at konstruere et beslag, der udover skruer mm. også hæftede ved den gennemgående bolt ved sallinghornene, der jo holder trækket fra undervanterne.

Stagen er ca. 3,5 m og masten 10.5.

Mit spørgsmål er meget simpelt:
Er det nødvendigt at stagehalet er i forbindelse med den gennemgående bolt? - jeg kan ikke forestille mig, at der er vildt meget træk nedad i stagen ved spielersejlads andet end hvad jeg sætter i nedhalet, men det er måske mig der er dum?

Jeg har indtil nu blot monteret sallinghornbeslaget og skal nu finde en løsning til det andet. Er en almindelig blok skruet i masten ikke nok?

Håber på et (eller flere) hurtige svar, da vi snart holder rejse gilde! :-)

Den stolte ejer af Christianshavns nyeste mast.

Thomas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at det er et indfældbart skivgat der er tale om, og der er almindeligvis kun to skruehuller i et sådant. Så må de jo være fordi det er nok, IK-ÅS

V.h.  Håndværkeren

Ja, tak for hurtigt svar, men jeg må nok bede om en uddybning.

Jeg aner ikke hvad et indfældbart skivgat er, og kan faktisk heller ikke gætte mig til det. Sorry.

Den gamle løsning var hjemmelavet og har ikke et navn! - Det var et hjemmesvejset beslag, der var placeret uden på de to beslag til sallinghorn/undervanter.

De to beslag sidder begge på en lang bolt, der går tværs gennem masten, hvor den er solid, for at kunne holde det hårde træk fra undervanterne.

Mit spørgsmål er, om en almindelig blok med svirvel skruet ind (på en skrå sokkel?) foran på masten er stærk nok til at klare pres fra stagen?

Tak for hjælpen

mvh Thomas

Det var jo den måde vi brugte før de hule master, og der skal ikke så meget til for at holde den blok. Så din løsning lyder som en udmærket ide
Og hvorfor hedder det så lige et skivgat,  som du ved så er et gat en åbning som regel sidende på en fisk. (endetarm) Det er så blevet til at en båds åbninger er gatter eks. er et spygat et udløb fra båden til kølevand eller lænsepumpen. Når der er tale om et skivgat skyldes det at det er en metalkonstruktion, hvor der sidder en rund skiver til enten line eller vire. Denne kan så indfældes i en hul mast hvor du har alle fald liggende inde i masten.
Mange tak for hjælpen og lidt ny viden! :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også