Farve grøn > dyb grøn. Hvordan?

Hej, håber jeg kan finde noget viden her på forum.

Jeg har en jakke som er i en olivengrøn farve, ikke helt militærgrøn men tæt på. Jeg vil gerne farve den så det giver en mere dyb, flaskegrøn farve.

Har ingen erfaring med stoffarvning overhovedet, så jeg er lidt forsigtig med bare at gå i gang. Hvilke nuancer skal jeg tilføje så den lysere, mat olivengrøn bliver mere intens mørkegrøn?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Isfuglen på 22 jul 2010 00:48
Hej, håber jeg kan finde noget viden her på forum.

Jeg har en jakke som er i en olivengrøn farve, ikke helt militærgrøn men tæt på. Jeg vil gerne farve den så det giver en mere dyb, flaskegrøn farve.

Har ingen erfaring med stoffarvning overhovedet, så jeg er lidt forsigtig med bare at gå i gang. Hvilke nuancer skal jeg tilføje så den lysere, mat olivengrøn bliver mere intens mørkegrøn?
Først var det en ide at fortælle hvilket matriale jakken er opsyet i, så kan jeg nok give dig et råd eller to.

V.h.  Håndværkeren

Hej Håndværkeren -

tja det har jo så vist sig at være et problem. Det er en meget blød stof, som er børstet så den har en meget blød overflade. Derfor troede jeg det var noget bomuls-mix, men det er efter nærmere betragtning faktisk noget speciel stof af polyester. Det er noget der bruges til jagtbeklædning sagde forhandleren, derfor er det uformet så blødt så det er lydløs.

Men polyester kan jo nok ikke farves
Ja han kaldte det vel for fleese og det er en Polyester der ikke kan farves.
Hej, det er ikke fleece! Det ligner en blød børstet bomuld, men garnet det er vævet af er altså syntetisk, poly.
Så tager vi lige det grundlæggende i farvning af stof, for at det skal kunne holde skal temperaturen op på mindst 90 + når farven skal fixeres. Det holder poly. ikke til det vil krølle sammen.
Jeg ved godt at der findes farver der kan bruges ved kun 60+, jeg ved dog også at de ikke er de mest holdbare til netop det du bruger den jakke til.
Annonce
Hej igen.

Jeg ved godt at man ikke kan udsætte syntetisk stof for de temperaturer, men havde ellers ikke troet at det var det primære problem.

Er det ikk sådan at polyester aldrig optager farvestof uanset 40, 60 eller 90 grader?
Jo det er rigtigt, hvis Polyester tråd er farvet er det i støbnings processen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis