hvordan pumpe vand ud af sænkekasse til kraftværk

hej nu søges der virkelig gode hoveder til min vanvittige gode ide som er en blanding af gammel og måske ny teknologi, det vil tiden vise. jeg læser personligt så mange indlæg som muligt her og fornemmer jo en stor interesse for nytænkning og det at skabe selv, noget der drejer rundt, noget vi kan få ud i den anden ende, og det er helt vildt spændende, tak for det. her er så min lille måske, store ide, hvis det går og løse et stort problem, at få vandet ud igen.  er det muligt uden at bruge samme energi på dette , som det kan skabe , eller bare 50  procent overskud ,  må jeg nok indse jeg er gået glip af adskillige milliarder kroner , men pyt man kan jo ikke tage nået med herfra, vel. ideen går ud på grundlæggende at lave et vandkraftværk i lige linie som norske hydro i  rjukan og mange andre steder der man har kunne bruge vandets narturlige nedafgående kraft til at dreje turbiner og skabe strøm, så er det vist penslet nok ud. jeg vil i flade danmark og andre steder også bruge dejlig grøn vandkraft , hvis muligt. lad os tænke stort et øjeblik og  tage en kasse i stål som et skib på fks 100  kvadradmeter  , med nogle høje sider , sænk den godt ned i vandet  og forankre den der permanent. jo dyber bunden i kassen er fra vandoverfladen jo bedre, jo mere tryk får vi til vores turbine. nu har vi skabt et vandfald der kan bruges til noget, eller hvad. det var det grundlæggende i det her. nu er der en hulens masse parametre der skal belyses, som jeg ikke har forstand på, søjlevandtryk osv osv. jeg har i flere år gået og  funderet over hvordan jeg skulle få det her vand ud igen, og i særdeleshed hurtigt nok, og der er jeg nået frem til at det  er muligt og bruge den generede fremdrift i vandet til og få det ud et stykke af vejen men ikke hurtigt nok. det ville også være muligt og lade vandet strømme ind til land i kæmpe stålrør med fald på ned i et kæmpe hul, ja måske i farum grusgrav, den er dyb, men vil kun fungere indtil det er fylt op m. vand og blive samme højde som havoverfladen. og det er måske bare og flytte problemet videre på land, få vandet ud er den største opgave og måske umuligt. jeg vil gerne have alle gode som dårlige synspunkter på dette både fantasifulde og seriøse indlæg , som faktisk i min verden har stort posientiale. det kan være en turbine der generere et kæmpe tryk til pumpe, vacumbaserede teknologi osv. er det muligt og lave strøm til et hus er det bare og bygge større.

norway

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af norway på 21 jul 2010 23:50
hej nu søges der virkelig gode hoveder til min vanvittige gode ide som er en blanding af gammel og måske ny teknologi, det vil tiden vise. jeg læser personligt så mange indlæg som muligt her og fornemmer jo en stor interesse for nytænkning og det at skabe selv, noget der drejer rundt, noget vi kan få ud i den anden ende, og det er helt vildt spændende, tak for det. her er så min lille måske, store ide, hvis det går og løse et stort problem, at få vandet ud igen.  er det muligt uden at bruge samme energi på dette , som det kan skabe , eller bare 50  procent overskud ,  må jeg nok indse jeg er gået glip af adskillige milliarder kroner , men pyt man kan jo ikke tage nået med herfra, vel. ideen går ud på grundlæggende at lave et vandkraftværk i lige linie som norske hydro i  rjukan og mange andre steder der man har kunne bruge vandets narturlige nedafgående kraft til at dreje turbiner og skabe strøm, så er det vist penslet nok ud. jeg vil i flade danmark og andre steder også bruge dejlig grøn vandkraft , hvis muligt. lad os tænke stort et øjeblik og  tage en kasse i stål som et skib på fks 100  kvadradmeter  , med nogle høje sider , sænk den godt ned i vandet  og forankre den der permanent. jo dyber bunden i kassen er fra vandoverfladen jo bedre, jo mere tryk får vi til vores turbine. nu har vi skabt et vandfald der kan bruges til noget, eller hvad. det var det grundlæggende i det her. nu er der en hulens masse parametre der skal belyses, som jeg ikke har forstand på, søjlevandtryk osv osv. jeg har i flere år gået og  funderet over hvordan jeg skulle få det her vand ud igen, og i særdeleshed hurtigt nok, og der er jeg nået frem til at det  er muligt og bruge den generede fremdrift i vandet til og få det ud et stykke af vejen men ikke hurtigt nok. det ville også være muligt og lade vandet strømme ind til land i kæmpe stålrør med fald på ned i et kæmpe hul, ja måske i farum grusgrav, den er dyb, men vil kun fungere indtil det er fylt op m. vand og blive samme højde som havoverfladen. og det er måske bare og flytte problemet videre på land, få vandet ud er den største opgave og måske umuligt. jeg vil gerne have alle gode som dårlige synspunkter på dette både fantasifulde og seriøse indlæg , som faktisk i min verden har stort posientiale. det kan være en turbine der generere et kæmpe tryk til pumpe, vacumbaserede teknologi osv. jeg har selv ideer til dette , ja jeg kunne skrive en bog om emnet, men det vil jeg spare alle de gode læsere for lige nu. jeg er klar over dette indlæg strækker sig lidt ud over grøn springvand solceller osv, men du kan garenteret ikke lade hver med og ryste på hoved og grine lidt og tænke. fedt ik . mvh norway



norway

Hvis du laver sådan en stor kasse, kan den flyde. Det vil kræve energi at få den til at synke ned, som du foreslår. Den energi kan du få noget tilbage af, ved at lave en turbine, som du taler om. Og hvad vil du gøre når den er fyldt op? Derudover, i saltvand går der ikke længe før den begynder at korrodere. Så før du får nogen "penge ud af banken" har du brugt meget mere.

I stedet for skulle du tænke i baner som at pumpe vand op i højden ved overskudskapacitet af el (f.eks. om natten), og så udvinde energien om dagen. Så vidt jeg ved er det den måde man gør på i vandtårne, bortset fra, at man ikke udvinder energien til strøm, men til at føre vand fra vandtårnet og ud af din vandhane.

Hvis det ikke var sådan du mente, så ved jeg ikke hvad det er du mente. Prøv evt at trykke enter en gang imellem, så bliver det nemmere at læse dit indlæg.

Der er masser af energi at høste. Stort set al energi kommer fra solen, enten direkte, eller oplagret over tid, i form af f.eks. olie, kul mm.

Den store udfordring ligger i at omforme energi, sortere den og gemme den til senere brug. Ofte har du brug for noget der er varmt (brugsvand, opvarmning), og noget der er koldt (køleskab, aircondition mm). Hvis du kunne sortere varmen, sådan så f.eks. en 20 grader varm masse kan "sorteres" i -20 grader hhv 60 grader, så kan dette bruges til de fleste af vores dagligdags energibehov.

Det er nemt nok at blande energi, altså bland -20 grader med 60 grader, så får du 20 grader (hvis det er 1:1, og der ikke er noget smeltepunkt). Men at reversere denne process, kræver energi (køleskab, aircondition, varmepumpe mm).

Hvis du vil opfinde noget revolutionerende, så opfind en "omvendt mikrobølgeovn" som laver varme til strøm, eller en "varme sorterings maskine" først ... imens er jeg igang med at teste en teknik til at optimere solvarmesystemer, med henblik på at gemme varme fra om sommeren i et langtidslager, så det kan bruges om vinteren. Samt at kunne udnytte solvarmen helt ned til temperaturer som normalt ikke kan udnyttes i solvarme systemer.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

tak for indlæg, meget interessant, ja jeg vidste godt det med stålkasse da du nævnte det, men beton er vel også en mulighed.  ud over det er det nok nemmere og rykke hele anlægget på land og føre vand ind udefra.  dit projekt lyder spændende.

norway

Der dæmre noget om at jeg har hørt/læst/tænkt over en noget ligende løsning før.

Mener det var i forbindelse med hvordan man kunne lagre energien, som bliver produceret af vindmøller osv, disse skal jo desværre suppleres af kraft værker til tider.

Pointen ved disse var at lave kæmpe kasser ude i havet, hvor man kunne pumpe vandet ud når energien var til stede, og så lade det drive en turbine til at producere energi når nødvendigt, groft sagt skulle det fungere som et batteri.

Tror bestemt løsningen kan lade sig gøre, men det skal op i nogle målestokke man ikke selv ligger og bikser med.

Hvis det bliver virkelig effektivt, vil jeg gætte på man kan komme omkring 90 % udvindelse af det tilførte, men man vil selvfølgelig aldrig komme i plus, for ellers har du evigheds maskinen, og det ville nok være et eftertragtet patent

Der er flere steder hvor man har dæmninger med vandkraft, hvor man i begrænset omfang kan pumpe vandet tilbage igen.

En stor fordel ved vandkraft er at man kan ændre produktionen med minutters varsel. Jeg så en udsendelse om hvordan de styrede strømmen i Storbritannien under en fodbold landskamp. På ca samme tidspunkt går en stor procentdel af dette te-elskende folk ud og tænder for deres elektriske vandkedel, og hvis man ikke gør noget fra elnettes side, så ville systemet bryde sammen! Og det er her turbinerne fra dæmningerne kommer i spil, med hurtig energi i de par minutter det tager at få varmet tevand op rundt omkring i nationen.

Det blev i den forbindelse nævnt at hvis der på andre tidspunkter er overskudsstrøm, så kan man pumpe vand tilbage i res ... bassinet, ah, jeg kan ikke stave til reservoir tror jeg ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Norway.

Når du får dit projekt til at virkehar du løst en af videnskabens store udfordringer, evighedsmaskinen, uanset hvordan man pumper vandet ud igen vil det kræve mere energi end der kan udvindes ved at vandet løber ind.
Skrevet af akselj på 25 jul 2010 21:39
Norway.

Når du får dit projekt til at virkehar du løst en af videnskabens store udfordringer, evighedsmaskinen, uanset hvordan man pumper vandet ud igen vil det kræve mere energi end der kan udvindes ved at vandet løber ind.


Mon ikke meningen er, at noget vedvarende energi, f.eks. el fra vindmøller, skal pumpe vandet ud igen, når der er strøm til rådighed som ikke kan afsættes? På samme måde som solvarme er i overskud om sommeren, men behøves om vinteren, er der jo tit for meget strøm, hvor der ikke er behov for det. En af de store udfordringer i vedvarende energi er udglatning af udbud og efterspørgsel ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Problemet med at "lagre" potentiel energi på en sådan måde er jo at virkningsgraden dykker helt i bund, hvilket er årsagen til at sådanne systemer ikke bruges mere, end de gør. Det kan ikke betale sig.

Hej
Hørte noget i radioens p1 den anden morgen. Et par ingenører fra Als har seriøse forsøg igang med at pumpe vand i et stort plastmembran (ballon)og grave den ned under 25 meter sand. Til at oplagre energi fra vindmølleproduktion.

Der har været skrevet om det i ingenøren..

http://ing.dk/artikel/102625-dansk-projekt-vil-lagre-vindenergi-under-25-m-sand
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis