Øge styrken af støtte af cement i havemur

Jeg har dummet mig, og blandet for lidt cement i til de småsten og grus som jeg har støbt op bag min havemur. - hvad kan jeg gøre for at øge styrken ? HJÆLP !!!

Vi har en havemur omkring et bed, den er ca. 7 m lang og så drejer 90 grader og fortsætter ind til hækken. Højden af muren varierer fra 50 - 120 cm. Efter den hårde vinter er den begyndt at hælder noget udad. Den løsning som vi havde planlagt var at cementere en støtte mur indvendig i 45 graders vinkel, således at de kræfter den blev påvirket af fra bedet bedre kunne holdes.

Jeg har forrige weekend gravet hul bag muren, som svarer nogenlunde til højden af muren. I søndags blandede vi så noget cement med småsten og grus. Vi brugte ca. 2 skovle cement til ca. 4 spande grus og småsten. Grus og sten blev der taget lige meget af hver. Blandingsforholdet anslog vi til ca. 1:10. Her til aften var jeg overe og prøve styrken af 'muren' og den var ikke overbevisende. Jeg kunne pille sten ud af det cementerede stykke og hvis jeg hakkede med en spade kunne jeg næsten grave i den. (efter tre dage med solskin og 20-30 grader) Jeg ved godt nu at jeg har brugt alt for lidt cement i forhold til grus og sten. Vi har brugt ca. 75kg.

Er der nogen som har en ide til hvordan jeg kan få det til at bliver stærkere? - således at jeg ikke skal til, at grave det hele op igen nu og så vi ikke har en mur der har sat sig næste gang vi får en hård vinter.

Venlig hilsen
Kenneth
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er er støbt er der ikke noget at gøre ved, men lad det nu hærde et par uger, og kontroler så om det hænger sammen.

Husk at billig tilbuds cement, ikke har samme styrke som kvalitetsvare, så her skal der bruges extra cement...
mvh jens
Blandingsforhold 1:10 er lavt, men bør give en beton der er stærk nok til at støtte muren, jeg ville bruge 1:7.

Har i blandet noget tyndt pladder og hældt det i hullet? beton skal være så tørt som muligt.
Har i vibreret efterhånden som i fyldte i hullet?

Det er absolut ikke en fordel at der er varmt og tørt, beton må ikke udtørre, skal hærde, vand det, dæk med en presenning og lad det hærde noget længere, det bliver stærkere end nu, men beton har ca. halv styrke efter 3-4 dage.
Ja, det er nok for sent, men overbrus det evt med en haveslange og dæk det af med plastik. Så kan du håbe at det i midten opnår en brugbar styrke.
Akselj har ret i blandingsforholdet, og som Je_ns skriver så er der forskel på jem&fix cement i styrkeklasse 42 og Portlands i styrkeklasse 52.
Jeg er blevet foreslået at jeg kunne lave et 10-15 cm stærkt cement lag oven på det dårlig, og så ammere det med nogle jern rør som jeg kunne bank ned i jorden.

f.eks. 20 cm ned i jorden lodret og så bøje dem så de følger 45 graders vinkelen der er i forvejen. Der skulle jeg så lave en stærk 1:3 cement blanding, som ligger oven på det eksisterende og også omslutter ameringen.

Jeg syntes at det lyder som en lidt vild løsning, men jeg tror der er mindre mindre arbejde end ved at grav det hele op igen og støbe forfra. Mit spørgsmål til jer er derfor:
a) Er det en god ide? - hvilke dårlige sider har den løsning?
b) Hvordan skal jeg gøre jernet fast på det lodrette stykke? - bar i jord, eller grave et hul og så cementere det også?

det er denne weekends projekt.
Nogle billeder vil sikkert give flere svar, det er lidt lettere at komme med idéer og råd, når man kan se problemet i næsten "virkeligheden".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis