Solfanger, temperatur

Jeg har et solfangeranlæg kombineret med gasfyr. Fungere egentligt fint. Men efter jeg har fået påfyldt nyt væske på fyret er temperaturen ca. 25-30 grader lavere end før skift af væske om sommeren (nu max 65 grader før typisk 90 og 95 grader). Kan det passe, af solfangerne skal have lavere temp. når der er nyt væske på? Der er jo tale om lavere effektivtet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du har slet ikke overvejet om det er en forkert vædske der er fyldt på ?????????
Det hedder propylen glykol. Rød solvarmevæske. Nej det er ikke pga væsken. Men, du skal sørge for at ud lufte anlægget efter påfyldning, de næste 14 dage. Du må lige spørge smeden om han har stillet på styringen eller ændret pumpehastigheden.
Ok, tak for det, det lyder som en god forklaring det med udluftning.
Som det fremgår. så er jeg ikke lige frem en solfanger-nørd.... Hvor sidder den ventil mon?
Det er ikke sikkert du skal lufte ud. Normalt sidder der en aut. udlufter i toppen af anlægget, men der kan være nogle steder på rørføringen hvor der kan komme til at stå lidt luft. Så vil der være enten en aut. udlufter eller blot en alm. luftskrue. Når der er kommet nyt væske på anlægget, vil der jo dannes luft fra den nye væske. det skal lige koges af.Det er helt normalt man skal lufte ud i en 14 dages tid efter påfyldning. Husk: du må ikke lufte ud når anlægget er igang. Gør det om aftenen. Der sidder også en snavssamler på anlægget. Der kan der også sidde noget der kan stoppe gennemgangen.
Men, for en go ordens skyld, så tag lige en snak med smeden. Han kan jo have pillet ved et eller andet. Så meget falder det ihvertefald ikke i temp, ved væskeskift. Det har intet at sige på temp. Kom til at tænke på. Ved moderne styringer er det sådan at man kan stille hvornår anlægget skal slå fra i beholderen. Det kan som forvalg standart stå på 65 grader. Hvis styring har været slukket kan det være du skal ind og sætte den til 90 gr. igen.. Men,høre lige smeden ad om det.
Annonce
Skrevet af slobo på 21 jul 2010 22:33
Jeg har et solfangeranlæg kombineret med gasfyr. Fungere egentligt fint. Men efter jeg har fået påfyldt nyt væske på fyret er temperaturen ca. 25-30 grader lavere end før skift af væske om sommeren (nu max 65 grader før typisk 90 og 95 grader). Kan det passe, af solfangerne skal have lavere temp. når der er nyt væske på? Der er jo tale om lavere effektivtet.


Hvad er temperature i selve solfangerne? Hvis de er tilsvarende lavere, er det jo bare rigtig godt du skiftede væske! Jo lavere temperatur i solfangerne, jo mere energi har du hevet ud af dem. Alt andet lige, så gælder det om at holde solfangerne så kolde som muligt, hvis du vil have maks energi ud af dem

(Med mindre du bestemt skal bruge en given temperatur, f.eks. 60 grader)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Nu er der nok nogen der vil misforstå mit sidste indlæg. Selvfølgelig gælder det om at solfangerne skal blive VARME, men det jeg mener er, at varmen i solfangerne er ikke noget værd i sig selv, den skal jo ned i varmesystemet, og ikke brænde af oppe på taget.


Uanset hvor godt solfangerne er isoleret, så stiger effekttabet jo større forskel der er mellem temperaturen inde i dem, og udenfor.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg mener, at den temperatur, der vises på mit display netop er varmen i solfangerne. Sådan har jeg forstået det da jeg talte med en fyr, der viste noget om det. Så hvis osolemio har ret, ser det hele måske helt godt ud på anlægget.
Hvis væsken IKKE virker, så vil temperaturen i solfangeren stige (fordi du ikke kan køle den). Hvis temperaturen i solfangeren FALDER, så er det netop fordi du hiver energi ud af den. Eller hvis der er noget galt med den, eller med føleren.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Osolemio: Tak for hjælpen.Jeg tror at systemet kører som det skal. Og det producere da også varmt vand. Tak for hjælpen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis