Koldt vand er ikke koldt?

Hej

Det kolde vand i vores bruseniche er ikke særlig koldt. Jeg har målt det til 22 grader. Vi har brug for at vandet er så koldt som muligt. Baderummet ligger i rummet lige til venstre for fyrrummet, så det kolde og det varme rør går ind gennem væggen til venstre. De løber nogle steder parallelt med få cm i mellem sig.

Hvad kan vi gøre for at få koldere vand? Er der nogle håndtag vi kan skrue på? Eller skal vi have isoleret det kolde rør med nogle rørskåle?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Bliver vandet koldere, hvis det løber et stykke tid?
Er vandet i husets andre vandhaner koldere?

Hvis ja, kan det godt hjælpe at isolere rørene.
Tilslutter mig PeterR.

Jeg har været ude for, at et termostatstyret brusebatteri ledte varmt vand over i det kolde rør på grund af, at de envejs-ventiler, der er indbygget i blandingsbatteriet, var defekte.
Det er rigtigt at termostatbatterier kan lede varmt vand i det kolde vand. Det sker.
Men ved at domme ud fra billeder og beskrivelsen, så snakker vi om ganske få meter rør fra fyrrummet til badeværelset.
Rørinstallationen fremtræder også ret gammelt og hvis jeg kan se rigtigt, så er rørene til badeværelset udført af kobberrør (?).
Umiddelbart er kobberrørene en ganske fin løsning, men selv på skibsinstallationer (steamtracing) med meget fin vanddamp som varmemediet (dog tilsat QC4 kemikalier) kan rørene indvendigt opsamle noget skidt. Nu er det sådant, at kobberrør er meget fine opvarmnings/afkølings rør, dvs. hvis det “kolde” rør få lov til at modtage varmen fra det “varme” rør og fra omgivelser, plus varmekapaciteten i indvendigt snavs, så har du fået et gratis varmelegeme på dine koldtvandsrør!!
Mit bud er at isolere koldtvandsrør, men ved at antage de ganske få meter.. udskift og isoler denne rør!
Lad’nu’være med at banke på rør, eller vride i den. Her får du kun snavset til at stoppe blandingsbatteriet!

En anden ting er, hvordan ligger din stikledning i forhold til varmekilder? Som Inga Johannsdottir har nævnt, har du et problem med varmen på det kolde vand i resten af vandhaner i huset? Godt nok en detalje, men dog afgørende!!!

Ønsker dig held og lykke med vandet
AW
Tak for jeres bidrag til tråden. Vi er i gang med at lægge nyt tag, så jeg har ikke fået svaret på jeres spørgsmål før nu. Jeg tager lige en opsamlingsrunde, og så må vi se hvad konklusionen bliver

Vandet bliver ikke koldere når det løber i noget tid. Baderummet hvor problemet er ligger i kælderen. I køkkenet i stueetagen bliver vandet koldt efter noget tid, og på toilettet i stueetagen bliver vandet hurtigt koldt.

Den varme indgang er tydeligt varm, når vi forsøger at få koldt vand ud af blandingsbatteriet.

AW, når det nu viser sig at blandingsbatteriet tager varmt vand ind, er det så nødvendigt at udskifte røret? Eller vil det være nok at skifte batteriet? Hvad er en stikledning? Jeg har, som nævnt, ikke problemer med koldt vand i resten af huset.
Annonce
Jeg kan godt svare på det hele. Skift bare batteriet, glem alt om udskiftning af rør. Kun hvis i vil have vandet hurtigere frem. Så skifter man over til en stjerne hvor alle tappesteder har en 15 mm pex tilslutning, = minimalt vand står så i røret, som jo skal tømmes inden det kolde / varme kommer frem til dig.

Jeg havde en Damixa i kælderen der lavede tricket med varm og i kold, dette i hele huset. Skiftede til et af de billige fra harald nyborg. En krone sparet her er en krone spildt.
Men mine børn er glade, når badebassinet skal fyldes får de ikke 100% koldt vandt. Batteriet kan simpelthen ikke komme helt hen på kold. Sådan noget skrammel.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hvis blandingsbatteriet i kælderen er termostatstyret, kan der være tale om at den koldeste vandindstilling er på de 22 grader! Det kan nemt tjekkes, hvis du kan lukke ventilen på varmt vand før batteriet (hvis installeret), ellers ventilen for hele varmtvandsinstallationen.

Som du selv nævner, er den varme indgang tydeligt varm, når du forsøger at få koldt vand ud af blandingsbatteriet. Dvs. at der løber varmt vand igennem det og det må jo kun løbe til bruseren.

Her vil jeg være enig med PeterR. Skift blandingsbatteriet, eller i det mindste pakning sæt.

Umiddelbart det burde løse problemet.

Men sæt på en fremtidig energi- og vandbesparelse, i det mindste varmtvands rørene i fyrrummet burde du isolere. Det opvarmer jo både fyrrummet og de nærmeste koldtvandsrør. Ved at yderligere isolere koldtvandsrør, vil du også få det kolde vand hurtigere i køkkenet. Det ville jeg have gjort.

De kobberrør under loftet er nok til køkkenet (?). Har taget fejl

Efter din sidste indlæg vil jeg umiddelbart sige, at du ikke har problemer med rørene. Behøves ikke skiftes.

Vandforsyningen fra vejen (stikledning) er der sikkert heller ikke nogen problemer med, siden du hurtigt får koldt vand på toilettet.

Mvh
AW

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis