Rulleforstag og ny genua...

 Jeg er dødtræt af at klipse pistolhager af og på forstaget, hver gang jeg skal sejle, og når jeg kommer tilbage!

Ja, ja... kald mig bare doven, men fra næste sæson er det slut!
Der er af "Overhøjhedskommandoen" blevet givet grønt lys for en "rullefætter" og ny genua til foråret.

Men nu er spørgsmålet så, hvad det skal være. Jeg har tidligere set for og imod debatter omkring Furlex og Plastimo.

Jeg skal bruge et rullesystem med et forstag på 8.80 meter (Solus 24).
Jeg har set priser på Furlex 50S med godt 10 meter (kan vel kortes af til 8.80 meter)til ca. 5600 Kr. Kan det fås billigere, f.eks. i vinterhalvåret?
Er det rigtigt forstået, at hvis man køber Furlex, så skifter man samtidig forstaget, og det er med i prisen?
Og at man ved Plastimo bevarer det eksisterende forstag? Plastimo 806S kan fås ca. 1000Kr. billigere end Furlex 50S. Kan det betale sig at spare de 1000 Kr. ?

Lige til sidst. Hvis en af LDS brugerne kunne give en prisidé på en rullegenua til en Solus 24 med UV bagkant, samt div. skumdimser, ville det være dejligt? (Genuaen er ca. 20 kvm)
Så har jeg et løseligt budget at gå ud fra.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg er dødtræt af at klipse pistolhager af og på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror også at der er nogen der målte med en træsko. Da vi fik rullen på, blev agterstaget lidt for slapt.. i løbet af sommeren.
Så i vinters fik jeg lavet et nyt. (der var også gået en tråd i den gamle) Jeg sagde den skulle være ca. gevindet kortere.. Men uanset hvad vi prøvede i foråret så kunne den nye agterstag slet ikke nå... så vi måtte sætte en toggel i så det hele kunne nå.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af jbr på 18 sep 2010 07:35
P.S. Så lige at du skrev omkring længden af forstaget på din Maxi. Det var det samme med min Solus. Forstaget er officielt opgivet til at være 8.80 m. Virkeligheden var hos mig, at det var 8.88 m.
Så det er vist vigtigt ikke bare at gå ud fra at målet passer. Det var sejlmageren der ville have det nøjagtige mål, da han havde erfaring for at målene varierer meget fra båd til båd, selv indenfor samme type. Grunden er at flere både har fået nye master i årenes løb, og at der også har været forskel på, hvilken mast bådene er leverede med fra bådproducenten.

Jbr hvordan målte  du dit forstag? Hvis målet skulle være 8.80 m. og du måler 8.88 m. med vantskruerne skruet helt ud, så passer pengene fint.
Det kommer jo også an på hvor i mastefoden man har stillet sin mast.

GOM Jeg ved ikke rigtigt om det også er det du skriver, men hvis dit agterstag bliver slapt efter at du har fået nyt forstag, er det da forstaget der er blevet længere?

Venlig hilsen Jesper


Ja det er det nok... Det er jo præcis det jeg skriver.. Først er der et forstag til rullen der er lidt for lang.. og så er der agterstag der blive lavet for kort..

Fejlen opstår nok når man laver nyt og det så gir sig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

De 8.88 m er målet fra befæstigelsen i dækket og til befæstigelsen i masten.
Det var det mål sejlmageren skulle bruge. Masten står hvor den skal, og hvor den i øvrigt står hvert år, ingen stag eller skruer måtte være løsnede.
Altså som når vi sejler i normal let - jævn vind.

Grunden til at han skulle bruge målet var for at genoaen skulle komme til at passe. Den præcise længde af forstaget, finder jeg ud af til foråret, når jeg skal klippe det nye forstag til. Men udgangspunktet er altså de 8.88m.

Skal lige sige, at det ikke var første gang Elvstrøm havde sådanne mål på en Solus 24.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg sad lige og googlede Furlex fedt.. Min rulle skal smøres... og så faldt jeg over vores tråd.

Hvordan gik det med at få rullen på og ikke mindst at sejle med den... ??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis