Støbe badeværelsesgulv med nedsænket bruseniche

Hej,

Jeg skal have støbt badeværelsesgulv med en 1-2cm nedsænket bruseniche i et hjørne. Der er i forvejen et 10cm betondæk hvorpå der er lagt 3cm flamingo, rionet og gulvvarmeslanger.

Betonlaget bliver 10cm undtagen bruseniche som jeg regner med skal nedsænkes 1cm og have 1cm fald. Altså 8cm tykt ved risten.

Hvordan laver man nemmest denne nedsænkning? Skal jeg støbe det hele i én omgang?

Min plan var at støbe hele gulvet i én omgang, men lave en udsparring til bruseren og kun støbe måske 6cm i brusenichen i første omgang. I anden omgang vil jeg så lægge et slidlag med fald i brusenichen.

Kan man støbe gulvet med nedsænkning i ét hug?

Hvad er smartest?

Mvh Martin
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste er helt klart at lave de af 2 gange, og dette gør de fleste murere da også.
Men laves det i rent grus og cement kan det godt laves af en gang.
Hej,

Jeg blander beton af støbemix. Vil du anbefale at støbe hele gulvet i første omgang men undlade det øverste lag i brusenichen og tage det i omgang 2?

Mvh Martin
Ja, også lave det i vasket grus og cement i blandingsforholdet 3:1 som kun lige skal være jordfugtigt.
Hej.

Jeg er også i gang med badeværelse på 1. sal, med skråvæg. Og nu skal der støbes gulv. Desværre, har jeg ingen erfaring med støbning, derfor vil jeg spørge om mit projekt kan bruges og hvad kan eventuelt gøres bedre/billigere. Ethvert forslag vil jeg være glad for og er mere end velkommen.

Gulvet bliver på bjælker med lidt blandet afstand (hus fra 50erne); mål: 3,8x2 m.
Badeværelset støder mod opgangstrappen, derfor er det nok vigtigt at de sidste bjælker kan være stabile nok. Lige nu er de omtrent 85x105mm (målt i midten) med afstand på 60/50cm og er ophængt på afstand af ca. 2 m. Vi håber på, at vi kan forstærke de bjælker ved at afstive dem på siden med andre, men er det nu nødvendigt? Der har været badeværelse før, med betonlag på ca. 7cm, men med mosaikgulv bestående af små firekanter. Vi har meget flotte gulvklinker på 60x30cm, som skal lægges på skrå (45 grader) og oven i købet skal det mest udsatte betonlag (bruseniche) være i hjørnet mod trappeopgang.

Planen er at lægge svanehaleplader og gulvvarmeslange (ø16; set hos Danfoss) med afstand på 125 mm i spiralform. (her må jeg lige sige at de billigste svanehaleplader i Odense omegn kan købes hos Odense Lavpris Tømmerhandel A/S. Jeg har ingen tilknytning til dem udover kundebesøg www.olt.dk eksempel: 63x200cm = 202 kr. totalt).
Ved afløb i hjørnet af brusenichen vil det svare til 16+16+50mm beton. Er 50mm beton stærkt nok til at bære og stivne gulvet på de “smalle” bjælker, hvis vi skal lægge de større klinker? Jeg er virkelig bange for, at de klinker vil flække med tiden, eller i det mindste at fugen vil gå op. Her kan jeg også “sælge” et tip: bland fugemassen med små “konfetti” af passende farve; du ved: det kvinder smider på sig. Er en mand, aner ikke hvordan DET kaldes Det giver virkelig en “rigmands” effekt, specielt når solen falder på..!

En gang til: kommentarer, før vi laver noget l…
Tak
AW
husk at der SKAL være min 3 cm fald fra dør til rist, om du så tager det hele i nichen bestemmer du.
Annonce
Du kan sagtens støbe det af én gang....tror bestemt ikke nogen murere ville gide at bruge 2 dage på sådan et lille gulv. Hele hemligheden til gulvet ligger i den jordfugtige beton, der skal næsten ingen vand i, men må erkende at det er svært at forklare hvordan det skal blandes uden at vise det. Folk har den tro at alt beton er flydende, men i denne her sammenhæng skal det være tørt

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Ja men det kræver vel en tvangsblander, hvis betongen skal blandes så tørt?
En fritsfalds blander, kræver jo noget vand, for at blande...

mvh jens
Ja, det er nærmest umuligt uden en tvangsblander.

Mange tak for informationer.

Vores plan er, at lave et ganske lille fald fra den ene ende ved spaen og derefter fra midten af gulvet (ca. 2m) et “buet” fald på 1cm. De sidste 90cm ved brusenichen: et fald på 1cm til afløb i hjørnet. Dørtrinnet (dør ved spaen) vil vi hæve 1cm. Det må give 3cm(+) tilsammen.

Ifølge BR08 skal der 1-2% fald ved brusenichen, derfor antager jeg at 5,8mm fald i nichen på 90cm (med buede døre [radius 90cm]) må være det mindste tilladte fald, hvis afløb ligger 225mm fra væggene (center mål). Medmindre det er ligegyldigt hvor der placeres afløb på gulvet..?
Men 1cm MÅ være OK! Håber jeg

Vi har nu besluttet at afstive træbjælker med 100mm U-jern (det mindste vi ku’ få hos OLT2.dk), men de har nok taget lidt meget for tilskæring: 4 snit for 1.000 kr. (og på en lørdag!). Her ku’ jeg tage min vinkelsliber og klare det selv, medmindre de ville tage 1.000 kr. for el!

Ellers meget fine gutter, vi fik at vide at man kan lægge 2 “specielle” gipsplader (limet sammen) i stedet for cement. Åbenbart noget nyt. Her sku’ man spare det lange tid for opvarmning af gulvet, samt afkøling ville blive ret hurtigt. For ikke at tale om gulvets tykkelse. Men jeg var nok lidt uheldig ved at søge efter det slags system på nettet. Kender I noget til det? En fagmand har sagt, at dette system kan bruges ved lette gulvbelægning, men bestemt ikke ved klinker på 30x60cm. Hvad siger I?

For at gøre det klart, må jeg lige nævne at U-bjælker har jeg malet med “rustmaling” på kontaktfladen med træbjælkerne. Dette for at minimere risikoen for at rusten kan holde på fugtigheden mod træbjælkerne. Muligvis en detalje, men det kender jeg fra skibskonstruktioner.

Sidst, men absolut ikke mindst, synes I virkeligt at det er nødvendigt med en cement tvangsblander, hvis vi har allerede overdimensioneret U-bjælker?
For en god ordens skyld vil jeg nævne, at jeg vil bolte de skinner med M10x120 bolte på en afstand af ca. 60cm og forskudt i højden.

Hilser alle LDSer

AW

Skrevet af je__ns på 23 jul 2010 19:04
Ja men det kræver vel en tvangsblander, hvis betongen skal blandes så tørt?
En fritsfalds blander, kræver jo noget vand, for at blande...

mvh jens

Hvis det ikke er et kæmpe badeværelse kan du da blande betonen med et piskeris. Det gør vi da når vi kører spjæld, og der ikke lige er en blander i bilen. Hvis du er i tvivl om fugtigheden, så tag en håndfuld op og klem den sammen. Hvis den bliver til en bold er det fint. Det er ligesom tøsne til snebolde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også