Male med sprøjte

Hej

Jeg står og skal male en udestue som består af mursten. Jeg synes det virker nemmest med en sprøjtepistol..
Endvidere regner jeg også med at bruge det til gavlender (træ) og evt mere gør det selv arbejde

Jeg har aldrig prøvet det før og står for at skulle anskaffe mig pistol og div.
Jeg er søgt forskellige forums for at se hvad folk anbefaler.
Jeg er lidt i tvivl om, om at skulle anskaffe mig en decideret sprøjtemaskine fra evt. bosch wagner m.m eller købe en kompresser fra Harald-humbug med pistol og vandudskiller..

Jeg leder ikke efter noget super prof. men gerne noget som kan holde til at blive brugt. hvortil jeg godt er klar over at der skal et par store sedler op af lommen

Jeg har udmiddelbart set på en wall-perfect 665 fra sadolin farveland til omkring 1600
Alternativet er som sagt en kompresser (2.5h 24 tank) fra harald-humbug (jeg har en lignende kompresser i forvejen hvor tanken var at "linke" dem sammen) og den dyreste sprøjtepistol de har. og derved vil prisen omtrent være den samme

Så jeg kunne tænke mig at høre hvad folk her har af erfaring fra de forskellige maskiner de har prøvet og evt. plusser og minusser ved enten en sprøjtemaskine og en kompresser

På forhånd tak for hjælpen

Teddy
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En trykluft sprøjtepistol sviner rigtig meget,det vil kræve at hele området er dækket af.

En alm elmalepistol, sviner ikke så meget, men krævel alligevel afdækning.

Der findes en type som bla. wagner laver, som hedder fincoate, det skulle være det optimale.

mvh jens

jeg har sådan en stor bosch hvor du render rundt med tingesten på ryggen..

Den larmer som en støvsuger - efter et stykke tid, ville du ønske dig et par høreværn.. - hvilket jeg endte med at købe bagefter

Den maler pænt, hvis du kan styre den mht. løbere osv.
Problemet er at hvis malingen er for tyk, skal den fortyndes (sådan er det vist for dem alle). og det gør at dækkeevnen reduceres og det skal have et lag eller to mere.. Jeg lavede to vægge ad gangen, så fik 1. væg en tur mere, når jeg var færdig med 2eren.

Den er god til at ramme alle de steder hvor en pensel ikke når ind! - Træ osv, dækkes super pænt i alle revner osv.

Den sviner ikke så meget som man skulle tro. Der er nogle dyser i siden der blæser luft ud for at "indkapsle" malingen på vej mod emnet..

Beholderen er ikke ret stor, så man skal fylde op et par gange, men det vænner man sig til. Der fås en større beholder til den hvis man er til den slags

Rengøring er nemt! pistolen er lavet af plast og kan skilles ad i dysen . man skal ikke være bange for at ødelægge den..


/cs

denneher i øvrigt: http://www.toolhouse.gr/shop/images/PFS%2065.jpg

/cs

Ja lige den type jeg kaldte fincoate...
mvh jens
Jeg kan anbefale Earlex som er på niveau med Wagner. Har selv en Earlex Paint Spray Station 3900 som jeg er godt tilfreds med. Harald Skrammel har en Earlex 3500 til 798,-. Den har endda noget kraftigere motor end wallperfekt 665. En ting er sikkert hvis du køber noget hos sadolin farveland får du lov at betale.

Bosch, Earlex og Wagner benytter alle sammen det koncept at de blæser en "luftmur" uden om selve malingen for at forhindre malingen i at sprede sig.

Malingen til sådan en pistol skal være ret tynd og det er vigtigt at der ikke er nogen klumper i. Selv de mindste urenheder ka gi problemer. Så filtrering er et must.

mvh Lasse


Annonce
Jeg har selv en Wagner w550, som er rigtig god til det beskreven, og den er ovn i købet på tilbud i XL til 349,-

http://shop.xl-byg.dk/produkter/malervarer/malervaerktoej/finecoat/wagner_w550_sproejtepistol_finecoat_.htm

Jeg har købt et sæt (ca 900,-) med bl.a radatordyse og brugt den til radiatorer, virker perfekt.

 Uffe Hagen

Tak for de mange svar ...

Jeg tror det bliver en el-sprøjte ala de anbefalede og så udenom sadolin
Hvor dybe er de fuger i de mursten? og hvor meget er det? Hvis du ikke har prøvet en sprøjte før, så kan en rulle og pensel nu male et  pænt stykke arbejde  Her under er et par billeder af en murstensvæg malet med rulle... Et eller andet sted, så vil jeg mene det er lidt dumt at bruge f.eks 1600 på en sprøjte, du måske kommer til at bruge en gang... Når du kan gøre et ligeså pænt stykke arbejde med en rulle og pensel til 200 kr.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ja godt ser det sku ud... De er desværre lidt dybe. en god 10mm ca..
Men efter en snak med konen (doooooh) blev vi enige om at prøve med pensel og rulle , og så se hvordan det gik... så nu er jeg igang med at grunde mens hun er taget på veninde besøg.................................................
*LOL* ja nemlig Teddy, så fik konen skovlen under dig ;-)

nåå anyway jeg har en af de der Bosch (kan ikke huske modelen) og kan godt anbefale den ! den virker fint og nem at rengøre !
eneste ankepunkt er den med følgende beholder er for lille når det er en hel væg man skal male !

nem at rengøre og nem at bruge, også for førstegangs bruger, bare man er opmærksom på at det er tyndt lag hver gang !! (samme princip for andre sprøjte-tekniker)

til sidste: Ja en langhåret rulle virker nu også fint på sådan en mur !!! men nu ville du jo også bruge den til gavle og andre "små" opgaver.... så snak lige med Konen igen ;-)


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også