løsning på tikkelyd

Hej alle sammen.

som nævnt i tidligere tråd herinde har jeg døjet med en svag tikken/vislen fra højre side af motoren nede i bunden omkring remhjulet på krumtappen. Bilen er en hyundai getz 1.5 crdi med 128.000 på uret.

efter længere tids roden frem og tilbage kunne jeg konstatere at det hverken var drivrem(polyVrem) remhjul vandpumpe eller noget andet, da den stadig lavede lyden når remmen var pillet af. prøvede at skifte remhjulet på krumtappen og lyden var der desværre stadig.

nå men bilen blev sendt på hyundai der mente det var noget med kæden. så de skilte den ad for blot at konstatere der ikke var noget galt der. dog skiftede de oliepumpen og medbringerhjul fra krumtap til oliepumpe da de sys der var en smule slør der og det nok var det der lavede lyden. Bilen blev samlet igen og lyden er der desværre stadig. jeg fik så en regning på 12.000

Hyundai siger at de har kontrolleret den og at der ingen fejl er, og jeg trygt kan køre videre. lyden generer mig meget men må indrømme at jeg er meget pernitten med den slags og at mange mennesker sandsynligvis ikke ville have opdaget den.

nu er mit spørgsmål til jer. en svag tikken nok nærmere vislen. kan det være et plejllleje/hovedleje der laver den lyd?.

 min egen logik siger mig den ville banke mere hvis det var men er nysgerig efter jeres mening. den laver umiddelbart fint olietryk og lyden drukner ved lidt omdrejninger. den er ikke højere ved opstart så virker ikke som den er olietryksbetinget. maskinen trækker rigtig fint og bruger ingen olie og ryger ikke unormalt.

hvad ville i gøre?

takker på forhånd for jeres hjælp.

med venlig hilsen Søren Hansen


Søren Hansen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En regning på 12000 er du da vimmer
Hvorfor ikke bare køre, og så må den jo holde så længe den kan.
Står den af, så find en motor med fornuftigt km. tal på et hug...

Hvad med at prøve noget Swedol, til at tilsætte olien, det kan godt nedsætte støjen, hvis det er fra lejerne.

Hvilken type/fabrikat motorolie bruger du?

mvh jens
ja det lyder dyrt. men oliepumpe og medbringerhjul er 3500 alene. og dertil kommer nogel andre dele som rem og pakninger osv. de har brugt noget der ligner 3 dage på den. men vil da gå regningen grundigt igennem.

jeg plejer at køre på shell helix 5w-40 diesel men på hyundai har de denne gang hældt castrol 10w-40 på uden at det har gjort nogen forskel.

hvad angår stetoskopet har jeg selv prøvet at lytte med en alm slagskruetrækker og så ligge øret til håndtaget. det plejer for mig at virke ligeså godt. men kan ikke høre noget denne her gang.

dog lyder det som sagt som om det kommer fra forkammeret.

det skal i øvrigt siges jeg har kørt noget der ligner 20.000 km med den lyd(gik ud fra det var et remhjul da lejet i dette var gået) og lyden har ikke umiddelbart ændret styrke eller karakter.

Tror ikke det er lejerne da det nok ville have udviklet sig ret hurtigt og den ikke har olietryksproblemer.

men har overvejet om det kan være en dyse måske den første ud mod forkammeret der kan give den lyd hvis den har et lidt forkert sprøjtebillede eller noget. men hvad mener i? og har i hørt hovedlejer der bare sådan visler hvis de er gået?

lyden er i øvrigt knapt hørbar når maskinen er kold fordi at den alm motorgang er lidt hårdere på grund af kold motor. giver et billede af hvor høj lyden er.

mvh søren Hansen

Søren Hansen

Jeg ved ikke om det findes på en Getz, men hydrauliske ventilløfter klikker også og forsvinder ved højre omdrejninger når olietrykket er højre - bare en ide.

Mvh Adam

jo den er med hydrauliske løftere.

men er med sikkerhed ikke dem. lyden er heller ikke nær så hård som når det er løfterne. men ellers et godt bud :-)

mvh søren

Søren Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis