renovering af yderdør

Vores bagdør trænger til en kærlig hånd da den plade der sidder i midten er begyndt at rådne. Der er tale om en to-delt dør, hvor det er den nederste dør, som skal laves. Hvilken type plade er bedst et lægge i? Og kan man evt komme to plader i, og putte noget isolering i mellem, eller gør man ikke det på døre?

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skal lige tilføjes at jeg selvfølgelig giver den træbeskyttelse til sidst.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jesper, der er flere måder man laver disse fyldninger på.

På min arbejdsplads  bestiller vi oftest nogle 22 mm fyldninger, som består af to lag vandfast mdf-plade og så en kerne af noget skum, der er isolerende.

En anden måde er to 6 mm krydsfinérplader - eller vandfast mdf - hvor der er 10 mm flamingo-/polystyren-plader imellem.

Vi bruger også en gang imellem to massive plader, der er fræset en frise rundt og så et lag 10 mm flamingo-/polystyrenplade. En frise er mest til pynt. Men det er der nogen, der nu og da vil have.

Der er altså flere måder, at lave fyldninger på. Det letteste for dig er nok at købe noget vandfast plade af en slags, og så med noget isolering imellem.

Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg var også selv over i noget vandfast. Er det bare at tage listerne af, og så tage pladen ud, og i med en ny? hvis jeg skal have isolering i mellem, så skal jeg vil sætte en liste yderlig på hele vejen rundet i kanten på den ene plade, så ligge isolering, og så den sidste plade?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det er ret sandsynligt, at der er brugt alm. glaslister ved montering af fyldningen. Med lidt forsigtighed, kan du banke dem af. Brug en klods og så forsigtig banke ned langs listen. Så løsner den sig nok. Men ellers kan du købe nye glaslister på trælasten.

Normalt bruger vil ikke en liste mellem pladerne, fordi isoleringen er forholdsvis fast og hård - altså nok til at der ikke behøver at komme lister mellem de to plader.

En ret vigtig detalje: Du må ikke skære pladerne stramt til falsen. 4 mm luft er fint hele vejen rundt. Hvis det skal være ordentligt, skal der være klodser, som man bruger ved isætning af glas. De er med til at holde fyldningen på plads, men ikke uvæsenligt også at dørrammen over tid, ikke synker. Så det sidste bør du gøre!

Brug 3-4 mm glasbånd på glaslister og i falsen når du monterer pladen.


Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg havde nu tænkt mig at lirke dem af, ligesom man ville gøre på et vindue. Der sidder jo lister både på inder og ydersiden. Det er lettest at tage lister af på indersiden kan jeg se.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Nu har jeg fået fyldningen ud, og jeg kan se der ligesom er noget skum indeni. Jeg troede bare man kunne købe en mdf plade eller noget uden skum i, og så lægge i. Kan man det? Eller hvor får man sådan en plade med skum i henne?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg tror, det letteste og billigste ville være at købe en 6 mm krydsfinérplade og passende tykkelse flamingo/polystyren-plade.

Generelt bør man indsætte en fyldning med isoleringsmateriale. Er fyldningen ret lille, så betyder det nok ikke alverden i energitab. Men efter min mening: fyldning med isolering!

Firmaet OH Industri er det sted, hvor min arbejdsplads får diverse typer fyldninger fra. Om du som privatperson kan købe? er jeg ikke klar over. Ellers kontakt et snedkerfirma om de vil være behjælpelig.

OH's hjemmeside: http://www.oh-industri.dk/ohi/data.nsf/webDocuments/CB3B1D52CF174EC6C12570D1002EECDD?OpenDocument

Men Daugaard, det er nok nemmest og hurtigst for dig med en tur til byggemarkedet :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg har lagt en 21 mm krydsfiner plade. Ingen isolering

Jeg spørg kun for at blive klogere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også