Udskiftning af halogen spot

Hej

Har lejet mig ind i en lejlighed med indbyggede halogen spots i badeværelset, og nu er en af dem røget. Har aldrig selv pillet med spots før, så inden jeg går i gang med mine 10 tommelfingre, håber jeg at få et par gode fif med på vejen fra hvad der lyder til at være et kyndigt forum.

Har vedhæftet et par billeder, hvilket forhåbentlig kan lette mit forklaringsarbejde. Den spot som hænger lidt ned fra loftet (billede 3+4) fungerer fint. Det er den anden som skal skiftes.

Jeg havde håbet at man lige kunne klikke/dreje/hive pæren ud, men kan ikke lige lure hvordan (og er lidt nervøs for at komme til at hive hele skidtet ud, ligesom den velfungerende spot)

Ser frem til at høre fra jer

Mvh
Martin
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der plejer at sidde en fjerderring med to ca 5mm lange ender der stritter ind mod midten af pæren. de skal klemmes mod hinanden så ringen kan komme ud, og så dumper selve pæren ned. Pæren er monteret i en løs sokkel som den frigøres fra ved enten at hive eller dreje en smule. Samles i modsat rækkefølge :-)

/ Claus

Hej Claus

Mange tak for svar.

Den fjerderring du nævner, det er vel så den tynde metalring mellem pæren og den tykkere metalring. Er det så noget med at mase noget ind mellem den tynde og tykke metalring og presse indad mod pæren, for derved at "udløse" fjerderringen?

Mvh
Er der ikke to ender der stikker ud ? Hvis du klemmer dem mod hinanden plejer ringen at kunne komme ud uden der skal bruges vold. Kan du evt tage et closeup billede af spotten forfra ?

/ Claus

sidste 2 billeder ligner MEGET en GU10 pære !! det vil sige at pæren skal drejes "mod uret" ca 1/5 omgang
de sidder ofte hammer godt fast i fatningen så det kan være svært med de bare fingere da man ikke kan "få fat i noget" !!
Der findes en "sugekop" til netop disse pære til at tage dem ud med ! hvis du ikke lige har en ved hånden så er et par arbejdshandsker af den slags med gummi på fingerene effektiv !!

PS
du er ikke i tvivl når den løsner sig (tænker på hvor meget er en 1/5 del omgang )

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Seti på 24 jul 2010 10:05
sidste 2 billeder ligner MEGET en GU10 pære !! det vil sige at pæren skal drejes "mod uret" ca 1/5 omgang
de sidder ofte hammer godt fast i fatningen så det kan være svært med de bare fingere da man ikke kan "få fat i noget" !!
Der findes en "sugekop" til netop disse pære til at tage dem ud med ! hvis du ikke lige har en ved hånden så er et par arbejdshandsker af den slags med gummi på fingerene effektiv !!

PS
du er ikke i tvivl når den løsner sig (tænker på hvor meget er en 1/5 del omgang )

Angående "arbejdshandsker af den slags gummi på fingrene" kan findes på www.pad-handsker.dk

Nok det billigste sted at handle handsker.

 

Pad-Handsker.dk

Kundetelefon 81 61 18 75

Frederik Gravergaard

Annonce
Skrevet af Pad-Handsker.dk på 05 maj 2011 10:30

Angående "arbejdshandsker af den slags gummi på fingrene" kan findes på www.pad-handsker.dk

Nok det billigste sted at handle handsker.

kan du tilbyde brugerne på lds gratis fragt?

/cs

Skrevet af csteinod på 05 maj 2011 10:57

kan du tilbyde brugerne på lds gratis fragt?
Ja det kan jeg godt, hvis man køber i store nok mængder


 

Pad-Handsker.dk

Kundetelefon 81 61 18 75

Frederik Gravergaard

Jeg tror Seti har ret. Der har garanteret fulgt en sugekop med til dem!

Hvis du ikke har sugekoppen, så må du finde en anden løsning. Jeg er 95% sikker på, at de skal drejes fri fra fatningen, som Seti også beskriver.
Hej igen

Tænkte jeg endelig lige ville få svaret på denne, da jeg dels med hjælp herfra og dels med en ½ times pillearbejde fik løst problemet.

Prøvede at lokalisere denne fjederring som ClausHillker nævnte, men det så ikke til at være tilfældet med denne type. Det var dog muligt med en lille tynd skruetrækker mellem metalringen og pæren at lirke metalringen langsomt nedad, væk fra præren og resten af selve lampen, så den til sidste faldt ud. Herefter var der fri adgang til pæren som rigtig nok skulle drejes 1/5 omgang for at få den fri.

Skiftede pæren og pressede metalringen op igen mod selve lampen. Pæren hviler på selve metalringen, som bliver holdt fast af at sidde i spænd i lampen.

Håber det giver mening

Hej Mes

Tak for opfølningen på pære problemet i din indbygningsspot.

Så var det en Gu10 pære de sad i din halogenspot, ikke.

Hvis det var en Gu10 har du så skiftet til en alm. spot pære eller en LED Gu10 pære , det kunne være du skiftede til noget andet, når du i lige vel havde besværet med at få den ned.

Det er altid godt at høre når der er noget der lykkedes, rigtig god dag.


Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis