Transformer fra 230V til 12v

Vores husbåd ligger til Kaj i 95% af tiden, så derfor er jeg på jagt efter en transformer der kan "aflaste" vores batterier. Kender ikke det præcise forbrug på diverse lys pærerer, men tror ikke det er der det største problem ligger. Jeg er itvivl om den kan klare den start spænding der kommer når en af pumperne starter. Det er her I kommer ind i billedet Kan I komme med nogle anbefalinger (Helst med direkte links) ?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at regne på det.
Hvis dine pærer bruger 100 W er du allerede oppe i 10-A klassen på strømforsyningen.
Jeg ville foreslå en lader der samtidig kan fungere som strømforsyning. Her er et eksempel:

http://www.conrad.de/ce/de/product/201542/VOLTCRAFT-BLEIAKKULADEGERAeT-BC-012-40AT

Dermed hænger batterierne på hele tiden så de kan hjælpe ved start af pumperne.

Bent.
Du er nødt til at kigge på specifikationen på transformeren og på pumperne. Hvilken start strøm trækker pumperne, hvad trækker de kontinuert, og hvor meget strøm kan transformeren give kortvarigt og vedvarende.

Du kan sikkert godt finde en der er stor nok men den er nok også dyr. Løsningen med med en konstant lader på batterierne er billigere. Så kan de hjælpe ved de høje korte belastninger som Bent A. siger.

Og bare for at være helt præcis: der kommer ikke nogen "start spænding" når pumpen starter. Du sætter spænding (eks. 12V) på pumpen hvorefter den trækker en " Start Strøm". Det er to forskellige begreber.

mvh Nikolaj

njensen : Mente start strøm har ikke begreberne på plads

Har set at conrad har en 10A der kan klare 80A i spids belastning. Den er fundet på Ebay til 120 Euro.
Den må da næsten kunne bruges til opstart også ?
det er farlig at have land strøm på komstant det kan jeg se på min båd den hade land strøm hele vindern og der hvor jeg hade leningen til at hænge er der kommet råd i træet i ca 15-20 cn omkring hvor den har lagt og en af stængen til stakittet er tæget væk det var rustfri stål
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg har en strømforsyning der kan klarer det.. men det er dyrere end den til 120 euro. Jeg kan prøve at finde spec hvis du er interesseret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
grandoldman : Du må meget gerne sende et link til din strømforsyning.
Hvad mener du med at den kan "klare det", mener du "pumpestartstrøm" eller .... ?
Hvad er det for nogle pumper? Har du nogle data på dem?
Det er jo umuligt at svare på , hvilken strømforsyning der kan klare det, uden at kende deres forbrug.

Men hvorfor ikke, som foreslået, købe en fornuftig batterilader, og så bruge batterierne samtidig.
Så får du jo også vedligehold ladet dine batterier, så holder de meget længere.

mvh jens
Pumperne er desværre ikke sådan lige at komme til, så desværre ingen data
Hvad siger I til denne lader, der også kan bruges til at starte min gamle Diesel motor ?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4060025706&n=1707786557&pn=-1316617575

Har fundet Black & Decker laderen til 900 kr i Tyskland, så er det en god pris
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis