Gaskøleskab køler ikke nok.

Hej! Hvad kan der være galt når et gaskøleskab (i en campingvogn) ikke køler længere ned end ca 10 grader?
Ja, thermostaten er skruet helt op på højeste niveau.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Vezzel på 18 jul 2010 21:40
Hej! Hvad kan der være galt når et gaskøleskab (i en campingvogn) ikke køler længere ned end ca 10 grader?
Ja, thermostaten er skruet helt op på højeste niveau.

Det trænger såmæn bare til at stå på hovedet en time, og så er det ikke engang løgn !
Du tager skabet ud og vender det på hovedet, lad det stå en time, vend det så igen og vent endnu en time, så virker det igen

V.lh.  Håndværkeren
Det var da utroligt. Det var nok det sidste jeg ville ha' fundet på - det ville nok ske på turen til lossepladsen ellers.
Nå, men jeg vil da prøve og vende bunden i vejret. Bare på hovedet en enkelt gang, eller ville det være optimalt at vende det et par gange med et kvarters mellemrum?
Nej, der sidder ingen blæser.
Nu ikke så mange experimenter, gør som jeg har beskrevet tidligere, så virker det igen
Skrevet af Vezzel på 18 jul 2010 21:40

Ja, thermostaten er skruet helt op på højeste niveau.

Du mener lavste niveau??

Vidste ikke der var væske i et gasdrevet køleskab.??

Hvis varmen er høj i campingvognen så kan det være svært at køle ordenligt ned pga. den sparsomme isolering.

Prøv at måle temperaturen inden solen står op.. Hvis man smider mange varme ting ind så kan det også volde problemer. Det er ikke så mange kalorier den kan trække ud af varerne.
På ydersiden af campingvognen sidder der er "køler" der prøver at komme af med varmen, hvis solen skinner på den kan det også give problemer.

Jeg har oplevet at sådan et køler rigtigt godt hvis det er tændt mens man kører.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jo der er vædske i Andy, og det stinker ganske fælt af noget der kunne minde om amoniark, desuden er det helt grønt. Jeg havde engang sådan et køleskab i en båd som jeg solgte. Bare ikke kølskabet for jeg havde ombygget den. Så da jeg en dag stod og skulle bruge en lille radiator, sad dén jo lige der bag på køleskabet. På med en nedstryger, hold da K... hvor blev jeg forskrækket
Jeg prøvede engang at finde ud af princippet i sådan et kølesystem og fandt da også nogle "tegninger" på nettet, men forstod s.. ikke princippet.
Læste nemlig om ham der har opfundet en grill med køleskab under.. mens man griller kan man køle sine øl.. og den kølede snildt 10 øl på 15 min..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Absorptionen køleskabet er et køleskab, der bruger en varmekilde (f.eks sol, petroleum som brændstof flamme) at levere den nødvendige energi til at drive kølesystemet. Absorptionskøleskabe er et populært alternativ til regelmæssige kompressor køleskabe, hvor elektricitet er upålidelig, dyr, eller utilgængelig, hvor støj fra kompressoren er problematisk, eller hvor overskudsvarme er til rådighed (fx fra vindmøllen udstødningssystem eller industriprocesser). Absorptionskøleskabe drevet af varmen fra forbrændingen af flydende gas er ofte brugt til opbevaring af fødevarer i fritidskøretøjer.

Både absorption og kompressor køleskabe bruger et kølemiddel med en meget lav (mindre end 0 ° F/-18 ° C) kogepunkt. I begge typer, da dette kølemiddel fordamper eller koger, tager det nogle varme væk med det, giver kølende effekt. Den væsentligste forskel mellem de to typer er den måde kølemidlet er ændret fra et gas tilbage i en væske, så cyklen kan gentage. En kompressor køleskab bruger en elektrisk drevet kompressor til at øge presset på den gas, og derefter fortætter den varme højtryks gas tilbage til en væske ved varmeveksling med et kølemiddel (normalt luft). Når det høje tryk gas er afkølet, det passerer et tryk frigivelse ventil, som sænker kølemiddel temperaturen til under frysepunktet. En absorption køleskab ændringer gassen tilbage i en væske ved hjælp af en anden metode, der skal kun varme, og har ingen bevægelige dele. De øvrige Forskellen mellem de to typer er kølemiddel, der anvendes. Kompressor køleskabe bruger typisk en HCFC, mens absorptionen køleskabe bruger typisk ammoniak.

Standarden for absorption køleskabet er givet ved ANSI / AHRI Standard 560-2000 [1].

Køletekniker & Energiteknolog.

Jeg kan godt huske at det lille køleskab havde en meget efektiv fryser, vand i isterninge bakken blev til is på 2 timer ved almindelig lav temperatur på skabet.. Største fordel var nok at det kørte hele sommeren på en 2,5 kg. gasflaske.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis