Krydsfiner tykkelser

Hej

Hvorfor kan man ikke få en 20mm xfiner eller MDF plade, men kun 18, 19 eller 21, 22 mm.
Den plade de kalder 6mm er hellere ikke 6mm men lidt over.

Hvem har opfundet de mål? :-)

Mvh Adam

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror sådan set at det stammer fra den gang man brugte tomme mål, så har man forsøgt at omregne til centimeter mål. Derfor kan der nok opstå lidt fnidder omkring en plade tykkelse på 3/8´ der jo korekt er 9,8 mm. så vidt jeg husker !

V.h.  Håndværkeren
Krydsfinerpladers tykkelser går som regel op med 3, derfor tænker jeg at det må have noget med tykkelsen af de enkelte lag af finer at gøre. Hvorfor man så ikke fremstiller MDF plader i 20 mm, er så en gåde, da det jo er fremstillet af sammenpressede fibre..
Jeg har en 0,6mm xfinerplade som bestå af 3 lag, så de kan godt laves tynde. Og hvis et lag kan laves af 0,2mm finer, så burde man også kunne lave en 20mm plade.

Mvh Adam
Det er godt nok en tynd plade du har der, 0,6 mm d.v.s. lige lidt over en halv millimeter.
Mon ikke der skulle have stået 0,6 cm.
Det var da utroligt, det har jeg aldrig set før !
Så lærte jeg noget i dag også, tak for det
Det er som andre nævner tommerne der spiller ind.. En standard mdf plade som vi normalt kalder 122x244cm er også grundlagt som tommemål. 48x96 tommer - eller 4 x 8 fod.

Krydsfiner leveres ofte i 152x152cm, og når man måler nøje efter er de 1524mm på hver led, nøjagtig 60x60 tommer eller 5x5 fod.

"The US are going metric, inch by inch"

Det bliv tidligt i det 20. århundrede besluttet i USA at man skulle indføre metersystemet..... mon det nogensinde sker i praksis ?







/ Claus

"The US are going metric, inch by inch" - den er virkelig god:-)

Mvh Adam
Skrevet af DLG på 20 jul 2010 01:14
Jeg har også set dem i 0,4mm 


Ja, den har de her.  Det er vist primært modeldrengene, der har glæde af krydsfiner i de tykkelser. 
Ja, jeg er en af dem:-)
Jeg har bygget ca 30 modelfly på 3-4 år og ca halvdelen af balsa og xfiner.
Men nu stå CNC på menuen. Jeg vil gerne bygge en 1:1 Z akse i 20mm Xfiner i stedet for 20mm alu først. Det er ikke så svært at fræse 1mm af en 21 mm plade, men lidt irriterende at det ikke kan købes.

Mvh Adam
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis