solfanger

jeg tænkte på om man ville få noget ud af at lade en solfanger opvarme brugsvandet inden det bliver ledt i den eksisterende varmtvandsbeholder ???

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af tomn146 på 17 jul 2010 16:25

jeg tænkte på om man ville få noget ud af at lade en solfanger opvarme brugsvandet inden det bliver ledt i den eksisterende varmtvandsbeholder ???


Nu er det ikke lige sådan en solfanger virker Tom, den vædske der er i en rigtig solfanger er som regel blandet godt op med frostvædske.
Men i pricippet JA, for det kan hele sommeren erstatte brugen af el og olie.

V.h.  Håndværkeren
havde ikke lige tænkt på at når der ikke er nogen gennemstrømning kan det jo ske at fryse om vinteren !!
kan man montere en spiral som man lader vandet fra solfangeren (lukket system med frostvæske) cirkulere i ??
hvis man kan skal der så ikke monteres overtryksventil plus diverse i det lukkede system ??
Et solvarme anlæg er så vidt jeg ved, et åbent system med en overløbs beholder som på de lidt ældre centralfyr. Det du skal regne med er at, vandet fra solvarmen som regel går ned i en akomulerings tank, hvor der sidder en varmeveksler der opvarmer brugsvandet. Ellers ville det jo kun være dig der fik et dejligt varmt bad og fruen og eventuelle unger måtte klare sig med lunkent til koldt vand.
min første tanke var at lade solen varme vandet op til 30-50 grader. for derefter at lede det i min nuværende varmvands beholder (elvarme) der så kun skulle varme vandet ca. 20 grader op.
Så ryger besparelsen hvis du skal have elvarmeren på også.
Hej
Her kan man se hvordan et solvarmeanlæg kan laves. Håndværker.. Man kan som du er inde på sagtens lave et anlæg med åben eks.. Det eneste problem er kogepunktet. væsken vil kunne koge ved 100 grader ved pumpestop.. Sætter man solvarmeanlægget under tryk hæves kogepunktet betydeligt.. feks 4 bar = 158 grader ved 4 dele glykol og 6 dele vand.
Her er et godt link så man kan se og få forklaret hvad de forskellige komponenter er til.
http://www.vvsu.dk/sol1a.htm
mvh
777
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis