Trækning af rør og kabler - hvad må man

Hej

Skal igang med en renovering af et hus, og i den forbindelse have ny installation. Da det er et et-plans hus så regner jeg med at der kan trækkes rør henover loftet, hvor kablerne så efterfølgende kan trækkes i.

Hvor meget må man selv lave - er der nogle krav til trækning af rør over loft?

Der er vel intet ulovligt i at trække alle rillerør, indmure dåser og trække de enkelte ledere i rørene, hvis jeg så får en autoriseret elektriker til at koble det sammen eller hvad?  På den måde er det jo kun selve sammenkoblingen, som jeg ikke selv rører ved.

Når jeg skal til det, hvor mange grupper vil så anbefales til et hus på 130kvm? Regner med at der ihvertfald skal være 1 kraftgruppe og 1 gruppe til udendørs lys mm samt 1 gruppe til garagen. Hvor mange grupper derudover vil det være smart at opsætte til selve beboelsen og hvordan bør de fordeles, når der er 3 værelser, køkken, stue, gang og bad?

På forhånd tak


 

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uha bare vent til en elektrikker læser det, i prinsippet må du ikke lave noget somhelst selv.
Kun en elektrikker der arbejder under en autoriseret elinstalatør må bore huller lave riller, trække rør, indmure div dåser og rør  mv.

Kapler skal da ikke trækkes i rør hen over loftet, eller mener du ledninger.

Jeg  har et hus på 150 m2 der er 2 kraft og 6 lys grupper, dessuden er der 2 phfi relæer, så er hele hytten da ikke mørkelagt hvis det ene relæ slår fra.
Dog mest for at alt udvendig el ikke er sammen med den gruppe der forsyner fryser og køleskab.

mvh jens

PS jeg har selv lavet en del el instalationer i mit hus
Og husk en orange elektrikker må heller ikke
Det er selvfølgelig ledninger trukket i rillerør og ikke kabler. Altså PVL-ledninger.

Der er jo så meget man ikke må, men det mest graverende er jo vel hvis man selv tilslutter. Det øvrige arbejde burde ikke give de store problemer.

 

Før du begynder skal du snakke med elektrikeren og aftale hvad du selv laver, men principielt må du ikke lave noget af det.
At du ikke må, har de andre jo allerede fortalt

Men mener at der som minimum skal være 1 gruppe pr ca 50 kvm, så nok 3 eller 4 til indvendig beboelse.

Husk at køkkenet skal forsynes med minimum 2 grupper, udover kraft til ovn osv, dvs at alle stikkontakter i køkkenet må ikke sidde på samme gruppe.

Lav en tegning over huset og alle stikkontakter, afbrydere og lampeudtag og hvad der ellers måtte være af el.
Få installatøren ud og se på det, - så kan du jo prøve om du kan få lov til lidt af alt det simple arbejde.
Tror nok at der oftest trækkes kabler fra tavle, til de lampeudtag hvorfra det fordeles videre.
Evt rør har jeg hørt skal være trukket stramt, for at det er til at trække ledningerne i dem bagefter.

Men mon ikke der kommer en trikker forbi, som kan svare mere præcist.
Din installatør kan også bruge rør, hvor ledningerne er trukket i på forhånd. De er nemme at arbejde med, arbejder selv i et firma, hvor mester har"forbudt" indmuret kabler, så det er rør med pvl i. Og ja de skal trækkes "stramt" og fastgøres godt.
Annonce
Skrevet af lab76 på 17 jul 2010 13:20
Det er selvfølgelig ledninger trukket i rillerør og ikke kabler. Altså PVL-ledninger.

Der er jo så meget man ikke må, men det mest graverende er jo vel hvis man selv tilslutter. Det øvrige arbejde burde ikke give de store problemer.

Hvis du mener at det mest gravenrende er at montere selv, har du ikke forstået en dyt!!
Det HELE er ulovligt at lave.
Farverne er for så vidt ligemeget. Det er strømmen ligeglad med.
Men hvis du trækker f.eks. et 1.5 kvadrat kabel til en kraftinstallation, er det mere farligt/ graverende end hvis du tilslutter ledningerne selv!

Der er nogle der mener at vi er nogle røvhuller, fordi vi fortæller at i ikke selv må lave det
Men jeg fortæller som oftest hvordan det skal gøres alligevel. Ud fra den betragtning, at når folk spørger herinde, har de under alle omstændigheder tænkt sig at lave det selv. De er bare kloge nok til at spørge om råd og vejledning.
Og jeg vil hellere give dem svaret, end at lade dem lave noget klyt!

Kun ganske få gange har jeg oplevet en uvidenhed og instilling til tingene, der har gjort at jeg har nægtet at svare, og anbefalet en installatør.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Næstformanden på 18 jul 2010 10:19

Hvis du mener at det mest gravenrende er at montere selv, har du ikke forstået en dyt!!
Det HELE er ulovligt at lave.
Farverne er for så vidt ligemeget. Det er strømmen ligeglad med.
Men hvis du trækker f.eks. et 1.5 kvadrat kabel til en kraftinstallation, er det mere farligt/ graverende end hvis du tilslutter ledningerne selv!

Der er nogle der mener at vi er nogle røvhuller, fordi vi fortæller at i ikke selv må lave det
Men jeg fortæller som oftest hvordan det skal gøres alligevel. Ud fra den betragtning, at når folk spørger herinde, har de under alle omstændigheder tænkt sig at lave det selv. De er bare kloge nok til at spørge om råd og vejledning.
Og jeg vil hellere give dem svaret, end at lade dem lave noget klyt!

Kun ganske få gange har jeg oplevet en uvidenhed og instilling til tingene, der har gjort at jeg har nægtet at svare, og anbefalet en installatør.

Næstformanden



Nu er der ingen grund til at blive ubehagelig eller snakke ned til folk! Jeg ved alt om hvilke kabler der skal trækkes mht 230V og 400V - er delvist eluddannet.

JA, er klar over at man intet må...du må hellere ikke køre for hurtigt, men nogle ting er knapt så grelle som andre - kører du 120km/t hvor du må køre 110km/t er det jo knapt så slemt som at køre 100 i byen, men begge ting er ulovligt.

Hvis alle ledninger er trukket og dåserne er opsat og jeg får en installatør til at koble det hele sammen, så kan jeg ikke se problemet. Jeg har IKKE på noget tidspunkt sagt at jeg vil lave sammenkoblingen og hvis nu..og jeg siger hvis for det vil ikke ske, at jeg havde trukket 1,5kvadrat til kraft, så ville installatøren jo nok opdage det.

Jeg vil under ingen omstændigheder selv lave sammenkoblingen og den nye tavle, men derfor kan en del af forarbejdet - lovligt eller ulovligt jo godt laves!


 

Det var såmænd ikke for at tale ned til nogen. Men hvis du bruger søgefunktionen her på sitet, vil du finde masser af spørgsmål og svar om el.
Mange går på om man selv må lave det. Og nogen kan simpelthen ikke forstå det!

Den med 1.5 kvadrat, var såmænd bare for at give et eksempel. Men læg lige mærke til at du skriver "Ville installatøren NOK opdage det"
"Nok" som i "Måske"?

Sørg for at få en grundig snak med elektrikeren. Det er satme ærgeligt at du skal rykke hele lortet ned igen, fordi du har glemt en leder eller to... ;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Helt ok.

Bare rolig, jeg gør intet før jeg har aftalt det med den der skal lave tilslutningen.

Ingen er iøvrigt fejlfri...selv en elektriker kan trække forkerte ledninger. :-)

 

jeg har lært man godt selv må trække kablerne, de skal bare overholde loven. derfor mange firmaer har såkaldte arbejdsmænd, altså folk som kun trækker kabler, det er billigere end en elektrikker.

De skal vælge mindst 2 kraftgrupper, 1 til ovn og opvaskemaskine, og 1 til vaskemaskine og tøretumbler. og hvis du skal have strøm i skuret er kraft også altid rart at have, var jeg ikke så heldig at få lagt ind i sin tid og det savner jeg.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis